لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ اوکراین سرباز روس را به جرم ارتکاب جنایت جنگی به حبس ابد محکوم کرد


عکس از جریان محاکمۀ وادیم شیشیمارین در محکمۀ شهر کیف اوکراین
عکس از جریان محاکمۀ وادیم شیشیمارین در محکمۀ شهر کیف اوکراین

یک محکمه در شهر کیف، پایتخت اوکراین، یک سرباز ۲۱ سالۀ روسی را به ارتکاب جنایت جنگی مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم کرد.

سرگی اگافونوف، قاضی این محکمه، روز دوشنبه ۲۳ می (دوم ثور) گفت: "محکمه پی برد که (وادیم) شیشیمارین مجرم است و او را به حبس ابد محکوم کرد...او با نیت مستقیم مرتکب قتل شده است. شیشیمارین قوانین و عرف جنگ را نقض کرده است."

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین که در ۲۴ فبروری سال روان آغاز شد، این نخستین سرباز روس است که در اوکراین محاکمه شده و به حبس ابد محکوم شده است.

این سرباز روس هفتۀ گذشته در محکمۀ اوکراین اعتراف کرد که به تاریخ ۲۸ فبروری زیر فشار سرباز دیگر هم‌قطارش، شلیپوف، یک مرد ۶۲ ساله اوکراینی را به گلوله بست. او به خاطر این کارش ابراز ندامت کرد و از همسر شلیپوف طلب بخشش کرد.

ویکتور اوفسیانیکوف، وکیل مدافع این سرباز روسی، گفته است که استیناف طلب خواهد شد. او گفت: "این شدیدترین حکم جزا است و هر فردی در هر سطح می‌تواند آن را به آزمون بکشاند. من خواستار لغو حکم محکمه خواهم شد."

اما آندری سینیوک، سارنوال این قضیه، حکم محکمه را منصفانه خوانده است. او گفت: "من حکم محکمه را قانونمند و عادلانه پنداشته و کاملاً با آن قانع استم."

حکومت اوکراین گفته است که هزاران قضیۀ نقض قوانین بین‌المللی و جنایت جنگی را در جریان تهاجم روسیه بر آن کشور ثبت کرده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر ابراز امیدواری کرده اند که محاکم اوکراین در خصوص صدور حکم به قضایای نظامیان روسی "بی‌طرفی و شفافیت" را حفظ خواهد کرد.

حکومت روسیه پیش از صدور حکم بر شیشیمارین گفته بود که با وصف نگرانی در مورد سرنوشت این سرباز، مسکو قادر نیست که به وی مساعدت فراهم کند، زیرا روسیه هیچگونه حضور دپلوماتیک در اوکراین ندارد.

با اینحال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: "این بدان مفهوم نیست که ما مجراهای دیگر را دنبال نخواهیم کرد. سرنوشت هر شهروند روسیه برای ما بسیار زیاد حایز اهمیت است."

XS
SM
MD
LG