لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: روسیه دشمنانه عمل می کند


سربازان وفادار به روسیه در شبه جزیرۀ کریمه
سربازان وفادار به روسیه در شبه جزیرۀ کریمه

قوماندان ارشد نیرو های ناتو در اروپا امروز هشدار داد که روسیه نیروی عظیمی را در سرحدات شرق اوکراین تعبیه کرده و او نگران است که این حالت می تواند تهدیدی را برای منطقۀ جدایی طلب ترانس نیستریا در مالدوفا متوجه سازد.

فرمانده ارشد ناتو در اروپا اضافه کرد که روسیه بیشتر به گونۀ یک دشمن عمل میکند، تا یک دوست. اما معاون وزارت دفاع روسیه امروز گفت که کشورش توافقات بین المللی را در قسمت محدودیت نیرو هایش در سرحد با اوکراین، مراعات میکند.

برخی از تحلیلگران به این عقیده اند که ولادمیر پوتین و یک حلقۀ کوچکی از جاسوسان کی جی بی که دور و برش را گرفته، در صدد آنند که رویای روسیۀ کبیر را به حقیقت مبدل سازند.



واکنش تند جاپان

اقدام روسیه به اشغال شبه جزیرۀ کریمه، نگرانی های گسترده ای را در سطح بین المللی ایجاد کرده است. صدارعظم جاپان گفته که در اعتراض به این گام روسیه، برخی مذاکرات با مسکو را به تعلیق در می آورد.

شینزو آبه صدراعظم جاپان قصد دارد تا در نشست هفت کشور صنعتی جهان در هاگ یاد آور شود که وضعیت در اوکراین بر آسیا نیز تأثیر خواهد گذاشت و مشکلی است مربوط به همۀ جهان.

آقای آبه قبل از عزیمت به هالند، در میدان هوایی توکیو به خبرنگاران گفت: "تغییر جبری شناخت رسمی یک سرزمین، برای جاپان پذیرفتنی نیست. ما در حمایت از اوکراین، همگام جامعۀ بین المللی خواهیم بود."

صدراعظم جاپان به خاطر اشتراک در نشست امنیت هسته یی سال ٢٠١۴، عازم هالند شده و در کنار آن، در نشست G7 نیز حضور خواهد یافت.

شینزو آبه اعلام داشت که مذاکرات با روسیه را بر سر تسهیل صدور ویزه به تعلیق در می آورد. حکومت جاپان پس از مباحثه با کشور های حاضر در نشست G7، تعزیرات بیشتری را علیه روسیه در نظر خواهد گرفت.

ایالات متحدۀ امریکا سعی میکند تا متحدین خود را به موضعگیری محکم علیه روسیه ترغیب کند. جاپان از یک طرف متحد نزدیک امریکا شمرده می شود و از جانب دیگر خود آن کشور نیز با روسیه منازعات سرحدی دارد که نمی خواهد نمونۀ اوکراین را در خاک خود تجربه کند.


عهد شکنی روسیه

شماری از تحلیلگران اکنون بدین باور اند که روسیه معاهده اش را با اوکراین نقض کرده است. برعلاوه گمان میرود که اقدام روسیه در اوکراین، تلاش های بین المللی برای عدم تکثیر سلاح اتمی را ضربه خواهد زد.

اوکراین زرادخانۀ اتمی دوران اتحاد شوروی را که در اختیار داشت، در اوایل دهۀ نود به روسیه سپرد، اما شرط تحویل دهی این بود که کرملین باید حاکمیت ملی اوکراین را احترام گذارد.

لوران فابیوس وزیر خارجۀ فرانسه نیز میگوید که اشغال شبه جزیرۀ کریمه از سوی روسیه، شکستاندن وعدۀ احترام به استقلال سیاسی اوکراین است. معاهدۀ سال ١٩٩۴ در بوداپست امضأ شده بود و در آن روسیه و قدرت های غربی به استقلال و تمامیت ارضی اوکراین اظهار تعهد نموده بودند.
XS
SM
MD
LG