لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه کریمه را به عنوان کشوری 'مستقل' به رسمیت شناخت


ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمانی را صادر کرده است که شبه جزیره کریمه را به عنوان "کشوری مستقل" به رسمیت شناخته است.

آقای پوتین این فرمان را روز دوشنبه امضاء کرد. صدور این فرمان به معنی به آزمون کشیدن اولین تحریم های اروپا و ایالات متحده است که واشنگتن و بروکسل ساعاتی پیشتر از آن فرمان، تحریم هایی را بر مقام های روسیه به خاطر حمایت شان از همه پرسی جدایی کریمه تنفیذ کرد.

مقامات در شبه جزیرۀ کریمه گفتند که شمارش نهایی همه پرسی نشان داد که ۹۷ درصد رای دهندگان در موافقت به استقلال کریمه از اوکراین رای دادند.

مقام های ارشد قصر سفید گفته اند که "شواهد محکمی" در دست دارند که بعضی از اوراق رای دهی همه پرسی پیش از رسیدن به شهرها علامت زده بود.

تحریم های وضع شده بر مقام های روسی مشاورین ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را شامل است.

هدف تحریم ها

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده گفت افزایش هزینه برای روسیه در برابر آنچه در اوکراین اتفاق می افتد، هدف وضع تحریم ها بر مقامات روسی است.

آقای اوباما گفت "ما تحریم هایی را بر افراد مشخص که مسئول تضعیف حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حکومت اوکراین می باشند، وضع نمودیم. این را تصریح می کنیم که اقدامات آنان در این راستا، عواقب را در پی دارد."

مقامات امریکایی می گویند افرادیکه بر آنان تحریم وضع شده است، نظریه پردازان کلیدی سیاستی اند که منجر به لشکر کشی روسیه بر کریمه و سر انجام برگزاری همه پرسی روز یکشنبه در آن منطقه شد.

ایالات متحده برگزاری همه پرسی در کریمه در مورد الحاق آن منطقه را با روسیه غیر قانونی و بی اعتبار خوانده است.

افرادیکه ایالات متحده روز دوشنبه آنان را مورد تحریم قرار داد همچنین شامل فروشندگان سلاح نیز است. حکومت ایالات متحده می گوید فروشندگان سلاح از نیروهای که در بی ثبات سازی اوکراین نقش دارند، حمایت مالی می نمایند.

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده از این فروشندگان سلاح به عنوان دوستان صمیمی حکومت روسیه یاد نموده است.

فهرست افراد مورد تحریم ایالات متحده همچنین شامل اسم ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور پیشین اوکراین نیز است.

حکومت ایالات متحده ۱۱ تن از مقامات را مورد تحریم قرار داده است. چهار تن آنان به اساس یک فرمان اجرایی که قبلاً رئیس جمهور اوباما آنرا امضا نموده بود، تحریم شده اند.

نگرانی و ناامیدی ملل متحد

درهمین حال، ملل متحد می گوید که بن کی مون، سرمنشی ملل متحد "به طور عمیقی از آنچه ناامید و نگران است" که مبادا همه پرسی روز یکشنبه در شبه جزیرۀ کریمه بحران در اوکراین را تشدید بخشد.

حکومت اوکراین و کشورهای غربی می گویند که رای گیری وسیع برای پیوستن شبه جزیرۀ کریمه به روسیه، غیر قانونی است.

سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که آقای بن از همه طرف ها می خواهد تا به خشونت متوسل نشوند و از کشورهای با نفوذ خواست تا از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش ها شود، اجتناب کنند.

رئیس کمیته خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت که اعلامیه رئیس جمهور اوباما در مسکو شنیده خواهد شد.

اد رایس، یک عضو دیگر مجلس نمایندگان ایالات متحده از ایالات متحده و شرکای اروپایی آن کشور خواست تا هرچه زودتر فشار ها را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همدستان او افزایش داده و انحصار صادرات انرژی روسیه را در منطقه از بین ببرند.

رئیس جمهور اوباما گفت که در صورت ضرورت، ایالات متحده آماده وضع تحریم های بیشتر است. اما او افزود که هنوز روسیه فرصت دارد تا بحران در اوکراین را کاهش دهد.

اوباما گفت "به باور من، هنوز هم یک مسیری برای رسیدگی به این وضعیت از طریق دیپلوماتیک موجود بوده تا منافع روسیه و اوکراین هردو تامین گردد."

ایالات متحده خواستار عقب نشینی نیروهای روسی به پایگاه های شان، حمایت روسیه از استقرار ناظرین بیشتر بین المللی در اوکراین و آغاز مذاکرات مقامات روسی با حکومت اوکراین است.

وضع تحریم ها از سوی ایالات متحده پس از آن اعلام شد که کشور های عضو اتحادیه اروپایی تحریم های مشابه را به 21 مقام روسی و اوکراینی وضع کرد.

لویس رمیرز، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: میرویس رحمانی
XS
SM
MD
LG