لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: بیش از ۲۶۰ نظامی اوکراینی در ماریوپول تسلیم شدند


روسیه امروز ۱۷ می (۲۷ ثور) گفت که ۲۶۵ تن از نظامیان اوکراینی که ده‌ها تن آنان زخمی اند از یک فابریکهٔ آهن تحت محاصره بیرون شده و به نیروهای روسی تسلیم شدند. مقامات اوکراینی نیز این خبر را تایید کرده اند.

فابریکه آهن ازوفستال آخرین سنگر مقاومت نیروهای اوکراین در شهر تحت محاصرهٔ ماریوپول است.

وزارت دفاع روسیه گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۵ نظامی اوکراین که ۵۱ تن از آنان شدیداً زخمی اند، سلاح شان را بر زمین گذاشته و تسلیم شدند.

این وزارت گفته است که زخمی شدگان به شفاخانه‌ای در شهرک نوفوازوفسک انتقال داده شده اند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در مورد این که آیا با تسلیم شدگان به مثابهٔ مجرمین جنگی یا زندانیان جنگی برخورد خواهد شد، پاسخ نداد اما گفت که با آنان مطابق به قوانین بین المللی برخورد صورت خواهد گرفت.

اما مقامات اوکراینی ضمن تایید تسلیم شدن این تعداد نظامیان گفتند که ممکن آنان با زندانیان روسی تبادله شوند.

در همین حال، فیچسلاف ولادین، رییس پارلمان روسیه نظامیان اوکراینی را "جنایتکاران نازی" خواند، اما گفت که باید با زندانیان روسیه تبادله شوند.

مسکو کندک آزوف قوای مسلح اوکراین را نازی می‌پندارد؛ واحد نظامی که شماری زیادی از نیروهای آن هنوزهم در فابریکهٔ آهن آزوفستال محصور باقی مانده اند.

رییس پارلمان روسیه افزود که "در خصوص نازی‌ها موقف روسیه تغییر نکرده است آنان مجرمین جنگ اند و برای کشانیدن آنان به عدالت باید هر چه در توان داریم انجام دهیم".

مقام های اوکراینی روز دوشنبه ۱۶ می (۲۶ ثور) گفتند که ۲۶۴ نظامی، به شمول ۵۳ زخمی از فابریکهٔ آهن بیرون شدند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، گفته است که زخمی شدگان به شفاخانه‌ای در ساحهٔ زیر کنترول قوای روسی و جدایی طلبان طرفدار روسیه انتقال داده شده اند.

در همین حال،‌ ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در یک سخنرانی ویدیویی خطاب به ملت گفت:‌ "می خواهم تاکید کنم که اوکراین به اوکراینی های قهرمان زنده نیاز دارد. این اصول ما است. فکر می کنم که هر فرد قانع این حرف ها درک خواهد توانست. عملیات نجات مدافعان ماریوپول توسط افسران نظامی و استخباراتی ما آغاز شده است."

معاون وزیر دفاع اوکراین همچنین گفته است که تلاش ها برای نجات سایر نیروهای اوکراینی که در فابریکهٔ فولاد ازوفستال گیر مانده اند، ادامه خواهد یافت.

در همین حال، نیروهای اوکراینی روز دوشنبه گفتند که قوای روسی را در یک عملیات ضد حمله در شهر خارکیف عقب راندند و به سرحد روسیه رسیده است.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان میلادی آغاز شد، بیش از سه هزار غیر نظامی در آن کشور کشته و هزاران غیر نظامی دیگر زخمی شده اند.

علاوه بر این، این جنگ در پهلوی تخریب زیربناهای اوکراین، موجب شده تا بیش از شش میلیون اوکراینی کشور شان را ترک کنند و بیش از ۷.۷ میلیون جمعیت در داخل قلمرو آن کشور از خانه های شان بی جا شده اند.

XS
SM
MD
LG