لینک های دسترسی

Breaking News

کولیبا:‌اوکراین خواستار نشست 'صلح' برای پایان جنگ است


دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین
دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین

وزیر خارجهٔ اوکراین روز دوشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) گفت که کشورش خواهان نشستی برای پایان جنگ است، اما او افزود پیش بینی نمی‌کند که روسیه در آن شرکت کند.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسوشیتید پرس گفت که حکومت کشورش می‌خواهد یک نشست "صلح" را در ظرف دو ماه آینده در ملل متحد به وساطت انتونیو گوتیرش، منشی عمومی این سازمان، برگزار کند. کولیبا به صورت مشخص گفت که اوکراین خواستار برگزاری نشست "صلح" تا آخر فبروری ۲۰۲۳ است.

این دپلومات ارشد اوکراین افزود که ملل متحد بهترین مکان برای برگزاری این نشست خواهد بود، زیرا این سازمان به نفع کدام کشور مشخص جانبداری نمی‌کند. او اضافه کرد این [نشست صلح] واقعاً در مورد آوردن همه افراد است."

آقای کولیبا در عین حال گفت که روسیه در صورتی می‌تواند در این مذاکرات اشتراک کند که نخست به خاطر ارتکاب جنایات جنگی محاکمه شود. اما او گفت که سایر کشورها می‌توانند با روسیه در تعامل باشند-مانند گفتگو‌ها میان ترکیه و روسیه که در نتیجهٔ آن، روند صادرات غلات اوکراین به خارج از آن کشور از سر گرفته شد.

وزیر خارجهٔ اوکراین در جریان مصاحبه با اسو شیتید پرس گفت که کشورش هر اقدامی را انجام خواهد داد تا در سال ۲۰۲۳ برندهٔ جنگ بر ضد روسیه شود.

او گفت:‌ "هر جنگ از طریق دپلوماتیک حل می‌شود. هر جنگ در نتیجهٔ اقدامات در میدان جنگ و میز مذاکره خاتمه میابد."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در واکنش به پیشنهاد کولیبا به RIA،‌ خبرگزاری روسیه‌، گفت که "روسیه هیچگاهی شرایطی که توسط دیگران گذاشته شده است، دنبال نکرده است." پسکوف همچنین گفته است که روسیه "فقط عقل سلیم خود" را دنبال می‌کند.

یک سخنگوی کرملین هفتهٔ گذشته گفت که هر گونه پلان صلح اوکراین بدون در نظر داشت "واقعیت‌های که نمی‌تواند انکار شود" موفق نخواهد شد. اشارهٔ این سخنگوی کرملین ظاهراََ به خواست مسکو است که کیف باید حاکمیت روسیه در شبه‌ جزیرهٔ کریمیه و سایر مناطق تحت کنترول آن کشور را به رسمیت بشناسد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی شبنه جزیرهٔ کریمیه را به قلمرو خود الحاق کرد و پس از تهاجم نظامی ۲۴ فبروری ۲۰۲۲، برخی مناطق دیگر اوکراین را نیز تصرف کرده است.

XS
SM
MD
LG