لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ اوکراین به همتای ایرانی‌اش: ارسال تسلیحات به روسیه را متوقف کنید


دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین، روز جمعه ۱۸ اکتوبر (ششم عقرب) گفت که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، برایش تیلفون کرده و در جریان این صحبت از همتای ایرانی‌اش خواسته است تا ارسال تسلیحات برای روسیه را متوقف کند.

وزیر خارجهٔ اوکراین گفته است که در جریان این تماس تیلفونی "از ایران خواستم تا ارسال تسلیحاتی را به روسیه فوراََ قطع کند که غیرنظامیان را می‌کشد و زیربناهای عمدهٔ اوکراین را ویران می‌کند."

مقام‌های ایران تا حال در مورد این تماس تیلفونی میان دو دپلومات ارشد تهران و کیف تبصره نکرده اند.

اوکراین و متحدین غربی آن ایران را متهم به ارسال طیاره‌های بی سرنشین برای روسیه کرده است، اتهامی که مقام‌های تهران همواره آنرا رد کرده است.

مقام‌های اوکراین و کشورهای غربی همچنین ادعا کرده اند که روسیه با استفاده از تسلیحات ارسال شده از سوی ایران، غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داده است.

ایران ارسال تسلیحات به روسیه را که در جنگ اوکراین از آن استفاده شود، تکذیب کرده و مسکو کشور‌های غربی را متهم کرده که در صدد وارد کردن فشار بیشتر بر ایران اند.

قبل بر این،‌ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که "ادعاهای بی اساس در مورد انتقال طیاره های بی سرنشین برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کنیم."

پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر ارسال تسلیحات ایران برای روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا از ملل متحد خواست تا تحقیقاتی انجام بدهد که آیا ایران با فراهم آوری دورن برای روسیه از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این سازمان تخطی کرده است یا خیر.

کنعانی در واکنش به درخواست گفت که "ادعاهای مطرح شده در بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس در مورد استفاده از طیاره های بی سرنشین ایران در جنگ اوکراین قویا مردود" است و آنرا به شدت محکوم می‌کند.

تخطی این قطعنامه می‌تواند زمینه‌ساز برگشت تعزیرات بین‌المللی باشد که در سال‌های پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران وضع شده بود و طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد لغو شدند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز، فرانس پرس و ایرنا گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG