لینک های دسترسی

Breaking News

حملهٔ گستردهٔ سایبری بر وب‌سایت‌های دولتی اوکراین


وب‌سایت‌های تاسیسات و نهادهای دولتی اوکراین در حالی هدف حمله سایبری گسترده قرار گرفته اند که گفتگوها بین روسیه و غرب در مورد اوکراین به بن بست مواجه شده و روسیه نیروهای بیشتری به مرز این کشور اعزام می‌کند.

مقامات دولتی اوکراین روز جمعه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) گفتند که کم از کم ۷۰ وب‌سایت انترنتی ارگان‌های دولتی از جمله وزارت خارجه، کابینهٔ وزیران، شورای امنیت و دفاع و چندین سفارتخانهٔ این کشور در خارج مورد حملات گستردهٔ سایبری قرار گرفته اند.

تاکنون مقامات اوکراینی به گونه مستقیم کشوری را متهم نکرده اند، اما ظاهراً روسیه را مظنون می‌پندارند.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین به خبرگزاری رویترز گفته است که هنوز خیلی زود است که بگوییم چه کسی درعقب این حمله است، اما روسیه در گذشته حملات مشابهٔ را انجام داده است.

روسیه تاکنون واکنشی نشان نداده، اما قبلاً انجام حملات سایبری از جمله علیه اوکراین را رد کرده است.

قبل از اینکه این وب‌سایت‌ها از دسترس خارج شوند، پیام تهدیدآمیزی خطاب به اوکراینی‌ها با مضمون "برای اتفاقات بدتر آماده شوید" روی این وب‌سایت‌ها منتشر شده بود.

در ابتدای حمله سایبری، پیامی به سه زبان اوکراینی، روسی و پولندی روی صفحه اول سایت‌های دولتی ظاهر شده بود که در آن آمده بود: "اوکراینی‌ها! تمام اطلاعات شخصی شما در شبکه عامه پخش شد. تمام اطلاعات کمپیوتر از بین رفته است، بازیابی آن غیرممکن است."

در پیام دیگری آمده بود: "همه اطلاعات در مورد شما در ملا عام قرار داده شد، بترسید و انتظار بدترین را داشته باشید. این برای گذشته، حال و آینده شماست."

دولت اوکراین اعلام کرد که اکثر وب‌سایت‌های آسیب‌دیده را بازیابی کرده و هیچ اطلاعات شخصی دزدیده نشده است. تعدادی دیگر از وب‌سایت های دولتی برای جلوگیری از گسترش این حمله به حالت تعلیق درآورده شدند.

در همین حال، روسیه روز پنج شنبه پس از نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت که گفتگو‌ها بر سر اوکراین ادامه دارد، اما به بن‌بست رسیده است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز جمعه گفت که روسیه امیدوار است مذاکرات امنیتی با ایالات متحده از سر گرفته شود، اما این بستگی به پاسخ واشنگتن به پیشنهادات مسکو دارد.

او گفت: "ما قاطعانه ظاهر شدن ناتو در مرزهای خود را نخواهیم پذیرفت، به ویژه با توجه به روند فعلی رهبری اوکراین."

در همین حال تصاویری از وزارت دفاع روسیه که توسط خبرگزاری RIA نشر شده نشان می‌دهد که وسایط زرهی و سایر تجهیزات نظامی در قطارهای آهن بارگیری می‌شوند، چیزی که مسکو آن را "تمرین بازرسی برای استقرار در مسافت دور" نامیده است.

اما راب لی، تحلیلگر نظامی از موسسه تحقیقات سیاست خارجی مستقر در ایالات متحده، می گوید: "این احتمالاً پوششی برای قطعاتی است که به سمت اوکراین حرکت می کنند."

مایکل کارپنتر، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز روز پنج شنبه پس از گفت‌وگو با نمایندگان روسیه در ویانا گفت که غرب باید برای تشدید احتمالی تنش‌ها با مسکو آماده شود. او به خبرنگاران گفت:"صدای طبل جنگ بلند است و لفاظی‌ها نسبتاً تند شده است."

روسیه تلاش می‌کند غرب را وادار کند که اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرد؛ خواستی که ایالات متحده و متحدان‌اش آن‌ها را از ابتدا رد کرده است.

XS
SM
MD
LG