لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه به بمباردمان مکتبی متهم شد که در آن صدها غیرنظامی پناه برده بودند


مقام‌های اوکراینی گفته اند که نظامیان روسی روز یکشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) مکتبی را در شهر ماریوپول بمبارد کرده اند که در آن کم و بیش ۴۰۰ آوارۀ اوکراینی به شمول، سالمندان، زنان و کودکان پناه برده بودند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفته است که محاصرۀ شهر ماریوپول توسط نظامیان روسی "جنایت جنگی" است. چندین روز است که جریان برق و آب و ارتباط مخابراتی شهر ماریوپول قطع شده است.

ماریوپول یکی از اهداف عمدۀ نظامیان روسی در اوکراین است و این شهر از چندین روز به اینسو زیر رگبار حملات راکتی روسیه قرار دارد.

شورای شهری ماریوپول روز یکشنبه با نشر بیانیه‌ای در تلگرام گفت: "اشغالگران روسی بم‌ها را بر یک مکتب هنرها پرتاب کردند که حدود ۴۰۰ زن، کودک و افراد سالمند در آن پناه برده بودند."

تا کنون آماری از تلفات ناشی از این حمله نشر نشده است، اما شورای شهری ماریوپول گفته در این بیانیه گفته است: "غیرنظامیان هنوز هم در زیر آوار گیر مانده اند."

مقام‌های شهر ماریوپول همچنین ادعا کرده اند که شماری از باشندگان این شهر به زور به روسیه منتقل شده اند. شمار زیاد باشندگان ماریوپول روسی‌زبان اند.

شورای شهری ماریوپول گفته است: "کسانی که جبراً به روسیه برده شده اند، پاسپورت‌های اوکراینی شان گرفته شده و برایشان یک پارچه کاغذ داده شده است که هیچ ارزش قانونی نداشته و در سرتاسر جهان متمدن آن را کسی به رسمیت نمی‌شناسد."

پاولو کریلنکو، رییس ادارۀ محلی دونتسک گفته است که نیروهای روسی بیش از یک‌هزار باشندۀ ماریوپول را به روسیه منتقل کرده اند.

او ضمن ترغیب جامعۀ جهانی برای جلوگیری از این وضعیت گفت: "اشغالگران، باشندگان ماریوپول را به کمپ‌های تصفیه برده، تلیفون‌ها آن را بررسی کرده و اسناد اوکراینی شان را ضبط می‌کنند."

آقای کریلنکو در یک پیام فیسبوک نگاشته است: "از جامعۀ جهانی می‌خواهم: بر روسیه و رهبر دیوانۀ آن فشار وارد کند."

روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری تهاجم نظامی را بر اوکراین آغاز کرد و از آن زمان تا کنون بیش از ده میلیون شهروند اوکراین از مناطق اصلی شان بیجا و آواره شده اند که بیش از سه میلیون نفر آنان به کشورهای همسایه پناه برده اند.

XS
SM
MD
LG