لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین: آتش سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا 'خاموش و مصوون' شد


نمایی از آتش سوزی در زاپوریژژیا،‌ بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در اوکراین موقعیت دارد
نمایی از آتش سوزی در زاپوریژژیا،‌ بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در اوکراین موقعیت دارد

مقام‌ها در اوکراین روز جمعه چهار مارچ (۱۳ حوت) گفتند که پس از حملات قوای روسی بر زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا واقع در اوکراین که موجب آتش سوزی شد،‌ حال این آتش سوزی خاموش شده و مصوونیت این نیروگاه هسته‌ای تامین شده است.

الکساندر استاروخ،‌ فرمانده نظامی منطقهٔ زاپوریژیا از قول رییس این نیروگاه هسته‌ای گفته است که "مصوونیت این نیروگاه هسته‌ای حال تامین شده است."

به گفتهٔ این مقام نظامی اوکراین،‌ مقام‌های مسوول نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا گفته اند که ساختمان بخش آموزشی و یک لابراتوار این نیروگاه در اثر آتش سوزی آسیب دیده است.

پیشتر از این، وزیر خارجهٔ اوکراین صبح جمعه چهارم مارچ (۱۳ حوت) گفت که اردوی روسیه از ''همه جهات'' نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، را هدف حملات قرار داده است.

دیمیترو کولبا در یک تویت نوشته است که "آتش سوزی از قبل [در این نیروگاه هسته ای" آغاز شده است. اگر [این نیروگاه] منفجر شود،‌ ۱۰ برابر بزرگتر از [نیروگاه هسته‌ای ]چرنوبیل خواهد بود! روس‌ها باید فورا فیر را متوقف کنند، به آتش نشانان اجازه دهند [تا] یک منطقه امنیتی ایجاد کنند!"

خبرگزاری دولتی روسیه،‌ RIA، از قول سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای گزارش داده است که بخشی از این نیروگاه آتش گرفته است، اما سطح تشعشع تغییر نکرده است. این مقام نیروگاه هسته‌ای گفته است حمله و آتش سوزی تلفات برجا گذاشته است، اما در مورد جزییات آن اطلاعاتی ارایه نکرد.

حمله بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در حالی صورت گرفته است که جنگ شدید میان قوای روسیه و نیروهای اوکراینی در ۵۵۰ کیلومتری جنوب شرق کیف، پایتخت اوکراین،‌ ادامه دارد.

روسیه از قبل نیروگاه از کار افتادهٔ چرنوبیل را که در ۱۰۰ کیلومتری کیف موقعیت دارد،‌تصرف کرده است.

اداره بین المللی انرژی اتمی در یک تویت نوشته است که در مورد گزارش‌های گلوله باری بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا (NPP) آگاهی دارد و با مقام‌های اوکراینی در مورد وضعیت این نیروگاه در تماس است.

قبل بر این، مقام‌های اوکراینی گزارش دادند که نیروهای روسی تلاش می کنند تا این نیروگاه هسته‌ای را به تصرف خود بیاورند و با تانک‌هایشان وارد این منطقه شده اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که تا حال قادر نشده است تا معلومات در مورد آتش سوزی و شدت آنرا را تایید کند.

حملهٔ روسیه بر اوکراین پس از جنگ جهانی دوم، بزرگترین حمله در یک کشور اروپایی تلقی می شود.

در این مدت هزاران نیروی روسی، اوکراینی و غیر نظامیان کشته و زخمی شده اند و بیش از یک میلیون اوکراینی مجبور به ترک کشور‌شان شده اند.

در عین حال، جامعهٔ بین المللی به خصوص کشور‌های غربی نه تنها تعزیرات شدید را بر روسیه وضع کرده اند، بلکه برای اوکراین تسلیحات نظامی و کمک‌های بشری را نیز فراهم می کنند.

XS
SM
MD
LG