لینک های دسترسی

Breaking News

ادامه درگیری‌ها در اوکراین؛ آمار پناهجویان اوکراینی به یک میلیون نفر رسید


در حالی که نیروهای روسیه به دومین شهر بزرگ و دو بندر استراتیژیک اوکراین حمله کرده‌اند، ملل متحد روز پنجشنبه سوم مارچ (۱۲ حوت) اعلام کرد که بیش از یک میلیون اوکراینی پس از تهاجم روسیه بر این کشور، به کشورهای همسایه پناه برده که سریع‌ترین مهاجرت پناهجویان در قرن اخیر می‌باشد.

به گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، بیش از دو درصد از جمعیت اوکراین طی هفت روز گذشته مجبور به ترک این کشور شده‌اند که بیشتر آنان باشندگان شهر خارکیف می‌باشند.

اسوشیتدپرس گزارش داده است که با وجود قطارهایی از تانک‌ها و سایر وسایل زرهی که برای روزها در خارج از پایتخت اوکراین متوقف شده اند، درگیری‌ها در چندین جبهه در سراسر اوکراین جریان داشته است.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که شهر ماریوپل در محاصره نیروهای روس است اما وضعیت خرسون روشن نیست. اگرچه روسیه ادعا کرده که خرسون را در تصرف دارد اما وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید با وجود احتمال درستی چنین ادعا نمی تواند آن را تایید کند.

انتظار می‌رفت که دور دوم گفتگوهای روسیه و اوکراین با هدف پایان دادن به درگیری‌ها در اواخر پنجشنبه در بلاروس برگزار شود اما برگزاری آن به دلیل اختلاف نظر فراوان بعید به نظر می‌رسد.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید: "ما آماده انجام گفت‌وگو هستیم، اما عملیات را ادامه خواهیم داد زیرا به اوکراین اجازه نمی‌دهیم تا زیربنا‌های نظامی را که روسیه را تهدید می‌کند حفظ کند."

آقای لاوروف گفت که غرب به طور مداوم اوکراین را مسلح کرده، سربازانش را آموزش داده و پایگاه هایی را در آنجا ایجاد کرده است تا اوکراین را به سنگری در برابر روسیه تبدیل کند؛ ادعایی که روسیه از آن برای توجیه عملیات خود در اوکراین استفاده کرده است.

ایالات متحده و متحدانش تاکید کرده اند که ناتو یک پیمان دفاعی است که تهدیدی برای روسیه نیست. غرب همچنین ابراز نگرانی کرده است که حملۀ روسیه بر اوکراین منظور سرنگونی دولت مشروع آن کشور و ایجاد یک دولت دست نشانده است.

در همین حال،‌ کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد تایید کرده است که در جریان شش روز جنگ ۲۲۷ غیر نظامی اوکراینی تا نیمه شب اول مارچ کشته و ۵۲۵ غیر نظامی دیگر زخمی شده اند. بر اساس این گزارش، استفاده از تسلیحاتی که ساحات گسترده را متاثر می‌کند، دلیل عمدهٔ تلفات غیر نظامیان بوده است. اما اوکراین می‌گوید که در این درگیری‌ها بیش از ۲۰۰۰ غیر نظامی کشته شده است؛ آماریکه مستقلانه تایید نشده است.

ملل متحد گفته است که شمار تلفات غیر نظامی ممکن به مراتب بیشتر باشد،‌ زیرا گزارش دهی در مورد تلفات با تاخیر مواجه بوده است.

وزارت دفاع روسیه روز چهار شنبه برای نخستین بار تایید کرد که قوای آن کشور در جریان حملهٔ تهاجمی بر اوکراین متقبل تلفات شده است.

وزارت دفاع روسیه گفته است که در جریان جنگ اوکراین، حدود ۵۰۰ نظامی آن کشور کشته و کم از کم ۱۶۰۰ نظامی دیگر روسی زخمی شده اند.

زیلینسکی : هیچ چیز برای از دست دادن نداریم مگر آزادی‌مان

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در تازه‌ترین ویدیوی خود روز پنجشنبه با بیان اینکه خطوط دفاعی اوکراین در برابر حمله روسیه ایستادگی می‌کنند گفت: "ما جز آزادی خود، چیزی برای از دست دادن نداریم. "

زیلینسکی در این پیام ویدیویی روسیه را به یک ویروس تشبیه کرد و گفت که دو سال از ثبت اولین مورد کروناویروس در اوکراین می‌گذرد و "اکنون یک هفته است که ویروس دیگری حمله کرده است. "

به گفته رییس جمهوری اوکراین، تغییر تاکتیک روسیه و گلوله باران غیرنظامیان در شهرها ثابت کرد که اوکراین در مقاومت در برابر طرح اولیه مسکو برای ادعای پیروزی سریع از طریق حمله زمینی موفق بوده است.

XS
SM
MD
LG