لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت اوکراین در واشنگتن در تلاش جذب جنگجویان داوطلب امریکایی است


سفارت اوکراین در واشنگتن دی سی به دنبال جلب و جذب آن داوطلبان امریکایی‌ است که علاقمند جنگیدن بر ضد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین اند.

بوریس کریمنتسکی، اتشۀ نظامی اوکراین در امریکا گفت: "آنان [داوطلبان امریکایی] واقعاً حس می‌کنند که این جنگ ناعادلانه و بی جهت است. آنان حس می‌کنند که باید [اوکراین] رفته و کمک کنند."

پس از آغاز تهاجم روسیه، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین اعلام کرد که آن عده جنگجویان دواطلب خارجی که علاقمند دفاع از اوکراین در برابر تهاجم روسیه است، می‌توانند به سفارت‌خانه‌های اوکراین مراجعه کنند. او در یک پیام تگلرام به ایجاد یک لوای ۱۶ هزار نفری داوطلبان خارجی به نام "لوای بین‌المللی" اشاره کرده بود.

آقای کرمنتسکی گفت: "اینها جنگجویان اجیر نیستند که برای در آوردن پول آمده باشند. اینها مردمانی با نیت نیک اند که به هدف کمک به اوکراین در جنگ برای آزادی می‌آیند."

حکومت ایالات متحده مردم امریکا را ترغیب کرده است تا به جنگ اوکراین نپیوندند. پیوستن داوطلبان امریکایی به جنگ اوکراین سبب افزایش نگرانی‌های حقوقی و امنیت ملی شده می‌تواند.

اتشۀ نظامی اوکراین در واشنگتن دی سی گفته است که از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در ۲۴ فبروری تا کنون، کم از کم ۶۰۰۰ داوطلب امریکایی که به گفتۀ وی بیشتر آنان شهروندان امریکا اند، در مورد شرایط خدمت داوطلبانه در اوکراین خواستار معلومات شده اند.

آقای کرمنتسکی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که نصف این داوطلبان فوراً رد شده و حتا برای آنان وقت مصاحبه داده نشده است. او گفت که افراد رد شده یا فاقد تجربۀ نظامی بودند یا سابقۀ جرمی داشته و یا هم به خاطر سن شان که کمتر از ۱۶ سال و مسن‌تر از ۷۳ سال بودند، رد شده اند.

این مقام نظامی اوکراینی در مورد نحوۀ بررسی داوطلبان امریکایی جزییات زیادی ارایه نکرده است.

آقای کریمنتسکی که پیش از مصاحبه با اسوشیتدپرس به مقر وزارت دفاع امریکا رفته بود تا در مورد جنگ افزار مورد نیاز کشورش با مقام‌های نظامی امریکا بحث کند، تاکید کرد که "روسیه را فقط با مشت محکم و تسلیحات می‌توان متوقف کرد."

به گفتۀ آقای کرمنتسکی تا کنون حدود ۱۰۰ شهروند امریکایی واجد شرایط اعزام شدن به اوکراین پنداشته شده اند که به گفتۀ وی نظامیان پیشینی که در عراق و افغانستان تجربۀ جنگ دارند، به شمول پیلوت‌های هیلیکوپتر شامل آنان اند.

به گفتۀ مقام‌های امریکایی، داوطلبان خارجی باید خود شان به پولند بروند و با تجهیزات محافظتی شخصی شان در محل مشخص گرد هم آیند تا از آنجا به اوکراین منتقل شده و برایشان اسلحه داده شود. داوطلبان باید پیش از پیوستن به "لوای بین‌‌المللی" قرارداد کنند که بدون معاش خدمت می‌کنند.

چند روز پیش، دیمیترو کولیبا، وزیر خارجۀ اوکراین در مصاحبه با شبکۀ خبری سی‌ان‌ان با اشاره به حضور جنگجویان داوطلب خارجی در اوکراین گفت: "شمار آنان اکنون به ۲۰ هزار نفر رسیده است. اکثر آنان از کشورهای اروپایی آمده اند."

بوریس ورزینوسکی، قانونگذار پیشین کانادایی که در زمینۀ تسهیل جلب و جذب داوطلبان کانادایی برای پیوستن به جنگ اوکراین کار می‌کند، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که حدود ۱۰۰۰ کانادایی تا کنون برای جنگیدن بر ضد روسیه در اوکراین داوطلب شده اند.

تا حال روشن نیست که چه تعداد شهروندان امریکایی داوطلب جنگیدن در اوکراین توانسته اند راه خود را به آن کشور باز کنند، اما وزارت خارجۀ امریکا شهروندان این کشور را جداً ترغیب کرده است که از در پیش گرفتن این سفر پرهیز کنند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده اخیراٌ به خبرنگاران گفت: "البته که از مدت زمانی آشکارا از امریکایی‌های مستقر در اوکراین خواسته ایم که آن کشور را ترک کنند و به امریکایی‌هایی که در فکر سفر به آنجا [اوکراین] اند آشکارا گفته ایم که نروند."

شماری از مقام‌های ارشد حکومت فدرال امریکا به اسوشیتدپرس گفته اند که بر اساس برخی شرایط و مقررات، امریکایی‌هایی که در جنگ‌های بیرونی سهیم می‌شوند با عواقب و مجازات جرمی و حتا از دست دادن حق شهروندی امریکا روبرو شده می‌توانند.

اسوشیتدپرس از قول مقام‌های امریکایی و کارشناسان مستقل امنیتی نگاشته است که برخی از جنگجویان احتمالی خارجی شاید برتری طلبان سفید پوست باشند که گمان می‌رود در هر دو سوی جبهه شامل باشند.

مقام‌ها و کارشناسان می‌گویند که این افراد با شرکت در جنگ اوکراین، افراطی‌تر شده و فنون و مهارت‌های نظامی را آموخته و در برگشت ممکن خطر بیشتری را در داخل امریکا به بار آرند.

XS
SM
MD
LG