لینک های دسترسی

Breaking News

کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد طالبان را به عهدشکنی متهم کرد


میشل بچلیت، کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر با انتقاد تند از عملکرد طالبان پس از تصرف کابل، این گروه را به عهد شکنی به ویژه در زمینۀ تامین حقوق زنان متهم کرد.

خانم بچلیت روز دوشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در نشستی به شورای حقوق بشر ملل متحد در شهر ژنیو سویس گفت که تعهدات طالبان با آنچه در عمل انجام می دهند، به ویژه در قبال برخورد با زنان، هیچ همخوانی ندارد.

کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر گفت که افغانستان در حال حاضر در یک مرحلۀ جدید و خطرناک قرار گرفته است که مایۀ نگرانی عمیق بسیاری زنان و اقلیت‎های قومی و مذهبی به خاطر حقوق شان است.

این مقام ارشد ملل متحد افزود که طالبان خلاف تعهد شان مبنی بر حفظ حقوق زنان، طی سه هفته اخیر نشان دادند که زنان افغان را به گونۀ روز افزون از فضای عمومی حذف کرده اند. او از عدم حضور زنان در کابینۀ جدید سرپرست طالبان و تک قومی بودن این کابینه نیز ابراز نگرانی کرد.

با وصف تاکید جامعۀ جهانی به همه‌شمول بودن حکومت جدید افغانستان که در آن همه اقوام و اقشار سیاسی افغانستان سهیم باشند، کابینۀ سرپرست طالبان که هفتۀ گذشته اعلام شد، تماماً متشکل از اعضای این گروه، عمدتاً پشتون استند و نه زنان در آن حضور دارند و نه هم تنوع قومی افغانستان در آن در نظر گرفته شده است.

کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر افزود که طالبان در پیوند به اعلام عفو عمومی برای کارمندان ملکی و نظامی حکومت پیشین افغانستان نیز وعده شکنی کرده اند. او طالبان را به تلاشی خانه به خانه این کارمندان متهم کرد.

او گفت که "ادعاهای معتبر" وجود دارد که اعضای پیشین قوای مسلح افغانستان کشته شده اند و برخی کارمندان حکومت پیشین ابتدا بازداشت شده و سپس اجساد شان پیدا شده است.

کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر همچنین از یورش طالبان بر گروه‌های جامعۀ مدنی و "خشونت فزاینده علیه معترضان و خبرنگاران" ابراز نگرانی کرد.

خانم بچلیت از شورای عالی حقوق بشر ملل متحد خواستار ایجاد "میکانیزم اختصاصی" برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG