لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواستار حل فوری مشکل پناهجویان مستقر در لسبوس شد


مسوولان کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته اند که طی مراحل درخواست پناهندگی پناهجویان مستقر در جزیرۀ لسبوس یونان باید سرعت بخشیده شود زیرا به گفتۀ آنان مشکل این پناهجویان شرایط کمپ‌ها نبوده بلکه آنان می‌خواهند که به دیگر کشورهای اروپایی منتقل شوند.

فیلیپ لکلرک، نمایندۀ کمیشنری عالی ملل متحد در یونان روز چهارشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۶ سنبله) گفت: "تا حدی‌که می‌توانیم به طی مراحل سریع ترغیب می‌کنیم، چون راه حل در بیرون از لسبوس است، اما اینکار نیز یک مقدار وقت را در برخواهد گرفت و از همه، مهاجرین، اجتماعات محلی، مقام‌ها می‌خواهیم که حوصله‌مند اما پرکار باشند."

آقای لکلرک از پناهجویانی که پس از آتش‌سوزی کمپ موریا آواره شده اند، خواست که به کمپ‌های موقت که به تازگی ساخته شده است بروند و آرامش خود را حفظ کنند. او گفت که تنها در این کمپ‌ها درخواست‌های پناهندگی تکمیل شده می‌تواند.

او گفت: "در حال حاضر، آنچه نیاز داریم آرامش مردم است، شمار زیاد زنان و کودکان در خطر اند، مهم است که آرامش و مساعدت منظم داشته باشیم و دیگر آتش‌سوزی نشود. یاس مردم قابل درک است، اما نمی‌تواند که خشونت را توجیه کند. خشونت و آتش زدن راه حلی را فراهم نمی‌کند. باید از از روش صلح آمیز و منظم پیش آییم تا تدریجاً مردم را از لسبوس بیرون کنیم. این چیزی است که از آن حمایت می‌کنیم."

نمایندۀ کمیشنری عالی ملل متحد در یونان گفت که بر مقام‌ها فشار وارد خواهد شد که روند طی مراحل درخواست‌های پناهجویان را سرعت بخشند تا آنان برای مدت دراز در لسبوس باقی نمانند. او ابراز امیدواری کرد تا این روند سرعت یابد و به گفتۀ وی بار دیگر به کمپ جدید نیاز نیافتد یا هم کمپ‌ها بیش از حد مزدحم نشود.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان دولت یونان را کمک کرده و برای اسکان مجدد بیجاشدگان کمپ موریا بیش از ۶۰۰ خیمه، تشناب‌های سیار، محلات شستشوی دست و دیگر خدمات بهداشتی را فراهم و یک مرکز طبی را ایجاد کرده است.

آقای لکلرک گفت که کمپ جدید در لسبوس گنجایش ۸۰۰۰ نفر را داشته و قرنطین مبتلایان کروناویروس در کمپ به خوبی به پیش می‌رود.

برخی دیگر از سازمان های امدادرسان به شمول داکتران بدون سرحد و دیدبان حقوق بشر از حکومت یونان خواسته است تا پناهجویان جزیرۀ لسبوس را به قلمرو اصلی یونان یا دیگر کشورهای اروپایی انتقال دهد.

با اینحال، مشکل پناهجویانی که هنوز هم در کنار جاده های لسبوس به سر می‌برند ادامه دارد و ترس آنان از شیوع کروناویروس پابرجاست.

مرتضا، پناهجوی افغان مقیم لسبوس به خبرگزاری رویترز گفته است که برای آنان روز یک وعده غذا داده می‌شود و به گفتۀ وی تحمل این وضعیت به کودکان و زنان دشوارتر است. این جوان افغان گفته است که شمار زیاد افراد مبتلا به بیماری قلب، شکر و دیگر بیماری‌ها در بین پناهجویان مستقر در لسبوس وجود دارد.

XS
SM
MD
LG