لینک های دسترسی

Breaking News

الحاق خاک اشغال شدهٔ فلسطینی به اسراییل غیر قانونی است – ملل متحد


شورای حقوق بشر ملل متحد از اسراییل خواست تا طرح"غیرقانونی" الحاق بخش های از کرانهٔ غربی رود اردن را به اسراییل متوقف سازد.

میشل باچلی، رییس شورای حقوق بشر ملل متحد روز دوشنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) الحاق بخشی از قلمرو اشغال شده فلسطین در کرانه غربی رود اردن به اسراییل را غیر قانونی خوانده و گفت که این امر می‌تواند به درگیری های مرگبار منجر شود.

طرح بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل مبنی بر الحاق ساحات اشغال شدهٔ فلسطینی به اسراییل، از طرف فلسطینی ها، متحدان عرب ایالات متحده و سایر دولت های خارجی محکوم شده است. کابینه وی قرار است چهارشنبه اول جولای بحث رسمی روی الحاق را آغاز کند.

خانم باچلی در اعلامیه گفته است: "الحاق غیر قانونی است… من عمیقا نگران استم که کمترین شکل الحاق منجر به افزایش خشونت و ازبین رفتن زندگی‌ها خواهد شد."

حکومت اسراییل در نظر دارد که تطبیق این طرح را ماهٔ آینده آغاز کند.

این پلان اسراییل بخشی از طرح دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده برای صلح شرق میانه می‌باشد که در کنار فلسطین با انتقاد بعضی از متحدین اسراییل به شمول اتحادیهٔ اروپا نیز روبرو شده است.

در همین حال یوسف بن احمد العثیمین، منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی، پالیسی های اسراییل را مغایر حقوق بین المللی خوانده و گفته است که اقدامات یکجانبهٔ اسراییل، هر نوع احتمال برای راه حل دو دولت مستقل اسراییل – فلسطین را متاثر می‌سازد و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

هیکو ماس، وزیر خارجهٔ آلمان نیز طی سفرش به بیت المقدس و پس از دیدار با همتای اسراییلی خود هشدار داد که الحاق یا ضمیمه کردن بخش های از کرانهٔ غربی رود اردن با اسراییل، تخطی از حقوق بین المللی خواهد بود.

اما وزارت خارجهٔ اسراییل گفته است که در هماهنگی کامل با ایالات متحده، اسراییل پلان خود را "مسوولانه" عملی خواهد کرد.

ساحات اشغال شدهٔ فلسطینی که اسراییل پلان الحاق آن را دارد، در بر گیرنده تمام مسکونه‌های یهودی نشین و وادی رود اردن خواهد بود که اسراییل آنرا پس از اشغال در جنگ سال ۱۹۶۷ تا اکنون زیر کنترول نظامی نگهداشته است.

اما مقامات فلسطینی می‌گویند که چنین طرح و نقشه را نمی‌پذیرند.

به گفتهٔ ادارهٔ خودمختار فلسطینی"یگانه نقشه‌ای که مورد پذیرش خواهد بود، نقشه کشور فلسطینی با مرزهای سال ۱۹۶۷ است که پایتخت آن نیز بیت القدس باشد."

XS
SM
MD
LG