لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: برای ختم جنگ باید مذاکرات صلح در اولویت قرار گیرد


نمایندۀ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان در سفرش به قطر با هیات مذاکره‌کنندۀ گروه طالبان در مورد حمایت ملل متحد از صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

یوناما روز سه شنبه ششم جولای (۱۵ سرطان) در صفحۀ تویترش نگاشته است که تنها راه ختم خشونت‌ها در این کشور، آغاز مذاکرات صلح است.

یوناما افزوده است: "مذاکرات صلح باید حقيقی و به عنوان، تنها راه پایان دادن به جنگ و امید بخشيدن به مردم افغانستان در اولویت قرار گیرد."

گفته می‌شود که دیبرا لاینز با هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در قطر نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.

مذاکرات بین‌الافغانی از مدتی به این‌سو میان هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر متوقف است.

پیش از این یوناما گفته بود که ملل متحد به مشوره‌های خود با نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان برای حفظ تمرکز بر تلاش‌های صلح و مسیر دستیابی به یک توافق صلح عادلانه و دوامدار ادامه خواهد داد.

یوناما همچنین تاکید کرد که تلاش‌های دستیابی به صلح افغانستان نباید با کندی مواجه شود.

در این حال، نمایندۀ ویژه قطر برای افغانستان در راس یک هیات به کابل سفر کرده و قرار است با برخی از مقام‌های افغان دیدار و گفتگو کند.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفت که تا هنوز با این هیات دیدار نداشته و اما واضح است که هدف سفر آنان به کابل، صلح افغانستان است.

او افزود: "به خصوص در مورد این که قطر چه کاری را کرده می‌تواند در این وضعیت، فکر شان در مورد طالبان چه است و آیا صلح می‌خواهند یا نه؟ این سوال‌های است که از آنان خواهیم داشت."

آقای محب تاکید کرد در صورتیکه این هیات قطری "پیام و خبر جدید" داشته باشد، پس از دیدار با آنان، این موضوع را با شهروندان این کشور شریک خواهد کرد.

حکومت افغانستان طالبان را به "بهانه جویی" متهم کرده و همواره گفته است که این گروه به راه حل سیاسی اعتقاد ندارد و ادعای صلح توسط این گروه تنها یک "توهم" است.

اما طالبان، حکوت افغانستان را در عدم پیشرفت مذاکرات بین‌الافغانی در قطر مقصر عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG