لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه حکومت افغانستان را به 'درازا کشاندن' مذاکرات صلح متهم کرد


(عکس از آرشیف)
(عکس از آرشیف)

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با انتقاد تند از رویکرد حکومت افغانستان در قبال مذاکرات صلح، کابل را مسوول به "درازا کشاندن" این مذاکرات خواند.

آقای لاوروف روز جمعه دوم جولای (۱۱ سرطان) در یک نشست خبری در مسکو گفت که گروه داعش در حال "متمرکز ساختن" نیرو های خود در افغانستان است.

وزیر خارجه روسیه افزود که به "درازا کشیده شدن بسیار زیاد" روند آمادگی برای آغاز مذاکرات صلح "واقعی" سبب شده تا نفوذ گروه داعش در سراسر افغانستان گسترش یابد.

سرگی لاوروف گفت: "آنانیکه در حلقات حاکم افغانستان استند و از هر طریق ممکن تلاش می‌کنند که این روند [مذاکرات صلح] را از این بیشتر به درازا بکشانند، باید به عواقب اقدامات شان برای کشور شان فکر کنند."

اما حکومت افغانستان گروه طالبان را به "بهانه جویی" متهم کرده و گفته است که طالبان به راه حل سیاسی اعتقاد ندارند و ادعای صلح توسط این گروه تنها یک "توهم" است.

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحده امریکا در کابل نیز اخیراً از طالبان خواست تا خشونت‌ها را متوقف کرده و به میز مذاکرات صلح برگردند.

از سوی هم، وزیر خارجه روسیه همچنین ادعا کرد که "رفتار غیر مسوولانه" برخی مقام‌های حکومت افغانستان و همچنین "خروج شتابزده" سربازان ناتو از افغانستان منجر به گسترش نفوذ داعش در افغانستان به ویژه در شمال این کشور شده است.

اظهارات وزیر خارجه روسیه در همان روزی بیان شد که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان با نیکولای پاتروشیف، همتای روسی خود در مسکو ملاقات کرد.

شورای امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفت که آقای محب و پاتروشیف "تفاهم کردند که افزایش ناامنی در شمال افغانستان می‌تواند افغانستان، روسیه و کشور های آسیای میانه" را مورد تهدید قرار دهد.

پیش از این، ماریا زخرووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو گفته بود که عملیات تهاجمی اخیر گروه طالبان سبب بدتر شدن وضعیت بشری در افغانستان و افزایش شمار پناهجویان در منطقه خواهد شد - آنچه به گفته وی برای مسکو نگران کننده است.

روسیه یکی از اعضای کشور های ترویکا است و بارها تاکید کرده که از اعاده "امارت اسلامی" گروه طالبان حمایت نمی‌‌کند.

XS
SM
MD
LG