لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت ملل متحد و اتحادیۀ اروپایی از توافق هسته‌ای ایران


متحدان ایالات متحدۀ امریکا از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان ابراز حمایت کرده اند.

ایزومی ناکامیتسو، نمایندۀ عالی ملل متحد در امور خلع سلاح، گفته است که توافق هسته‌ای با ایران "بهترین روش برای حفظ ماهیت صلح آمیز برنامۀ اتمی ایران و نیز فراهم آوری مزایای ملموس اقتصادی به مردم ایران" می‌باشد.

اما کرستوفر فورد، نمایندۀ ایالات متحده در بخش عدم تکثیر تسلیحات، گفته است که ایران چالش دراز مدت را در راستای عدم تکثیر و خلع سلاح هسته‌ای ایجاد کرده است.

آقای فورد گفت "ایران که برای سال‌ها به گونۀ غیرقانونی و پنهانی در صدد انکشاف تسلیحات هسته‌ای بود... و برای چندین سال با زیرپا گذاشتن فیصله‌نامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد به غنی سازی یورانیم ادامه داد...ایران به گونۀ خطرناک و سریع به سوی تسلیحاتی شدن می رود".

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، که از آغاز توافق هسته‌ای ایران را "بدترین معاملۀ تاریخ" خوانده است، باید تا ۱۲ می تصمیم بگیرد که آیا این توافق پا برجا بماند یا هم با وضع دوبارۀ تحریم های اقتصادی امریکا بر ایران، ضربۀ مهلکی را بر این توافق وارد کند.

در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه که برای سفر رسمی به چین سفر کرده است، به خبرنگاران گفت که با همتای چینی اش توافق کرده است تا از هرگونه تلاش ایالات متحده برای سبوتاژ توافق هسته‌ای ایران ممانعت کنند.

جک بیلیکا، فرستادۀ اتحادیۀ اروپایی در امور خلع سلاح، گفت که توافق هسته‌ای با ایران، نظام جهانی عدم تکثیر تسلیحاتی را تقویت کرده است، در تامین ثبات منطقه و جهان سهم گرفته است و ماهیت صلح آمیز برنامۀ تسلیحاتی ایران را تضمین کرده است.

کورنل سیروتا، مقام ارشد ادارۀ بین المللی انرژی اتمی، گفته است که توافق هسته‌ای دسترسی به ایران به گونۀ قابل ملاحظه بهبود بخشیده است.

امانویل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که قرار است سه شنبه (۲۴ اپریل) با رئیس جمهور ترمپ در قصر سفید دیدار کند، نیز پیش از عزیمت به ایالات متحده گفته بود که جز حفظ توافق هسته‌ای با ایران گزینۀ بهتری وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG