لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون: گزینۀ جز حفظ توافق هسته‌ای ایران ندارم


امانویل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفته است که جز حفظ توافق هسته‌ای ایران گزینۀ دیگری ندارد و به گفتۀ وی ایالات متحدۀ امریکا باید تا زمان یافتن گزینۀ بهتر به این توافق پابند باقی بماند.

آقای مکرون روز یک‌شنبه، درست یک روز پیش از سفرش به ایالات متحدۀ امریکا، در صحبت با خبرگزاری فاکس گفت "من کدام گزینۀ دیگر ندارم. بگذارید این چارچوب باقی بماند، زیرا بهتر از وضعیتی شبیه کوریای شمالی است".

رئیس جمهوری فرانسه که به بیان خودش "روابط بسیار خاص" با دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا، دارد در این مصاحبه گفت که خواستار تکمیل توافق هسته‌ای ایران است. اما آقای مکرون به رسیدگی به برنامۀ میزایل های بالستیکی ایران و مهار کردن نفوذ تهران در منطقه تاکید کرد.

آقای ترمپ که از آغاز توافق هسته‌ای ایران را "بدترین معاملۀ تاریخ" خوانده است، باید تا ۱۲ می تصمیم بگیرد که آیا این توافق پا برجا بماند یا هم با وضع دوبارۀ تحریم های اقتصادی امریکا بر ایران، ضربۀ مهلکی را بر این توافق وارد کند.

آقای ترمپ از متحدان اروپایی ایالات متحدۀ امریکا خواسته است تا برای اصلاح این توافق با واشنگتن همکاری کنند.

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، روز یک شنبه در مصاحبه با خبرگزاری سی بی اس گفت که اگر ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران پا پس بکشد، به عنوان شریک غیرقابل اعتماد در جهان نگریسته خواهد شد.

آقای ظریف گفته است که در صورت خارج شدن ایالات متحده از این توافق، هیچ دلیلی برای ایران باقی نمی‌ماند تا به این معامله پابند باقی بماند، زیرا به گفتۀ وی خروج امریکا از این توافق به منافع ایران صدمه وارد می‌کند.

یک مقام ارشد حکومت امریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که رئیس جمهور مکرون و آقای ترمپ روز سه شنبه در مورد توافق هسته‌ای ایران، وضعیت سوریه و نقش ایران در سوریه صحبت خواهند کرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنان گفته است که پس از شکست تندروان گروه دولت اسلامی یا دعاش، ایالات متحده، فرانسه و دیگر متحدان نقش "بسیار مهم" در بازسازی سوریه دارند.

رئیس جمهوری ترمپ گفته است که خواستار خروج هر چه فوری قوای امریکایی از سوریه است، اما آقای مکرون هشدار داده است که در صورت خروج زودهنگام قوای خارجی، ایران جدی ترین حامی رژیم بشارالاسد، بر سوریه خواهد تاخت.

XS
SM
MD
LG