لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پالیسی‌های محدودکننده علیه زنان و دختران افغان را لغو کنند - ملل متحد


مجمع عمومی ملل متحد امروز ۱۰ نومبر (۱۹ عقرب) از مقامات طالبان خواست تا پالیسی‌ها و مقررات محدودکنندهٔ حقوق بشری و آزادی‌های بنیادی زنان و دختران افغان را لغو کنند.

تبا کروشی، رییس مجمع عمومی ملل متحد، در نشستی پیرامون افغانستان گفت که در تمام جهان یگانه کشوری که به دختران حق کامل آموزش را نمی‌دهد، افغانستان است.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران را مسدود کردند.

در تازه ترین اقدام، حکومت این گروه همچنان زنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی و کلب‌‌های ورزشی منع کردند.

باب ری، نمایندهٔ کانادا در خطاب به مجمع ملل متحد گفت: "به یک دختر ۱۲ ساله گفته شود که برادرت می‌تواند به مکتب برود، اما تو نمی‌توانی. چگونه این را پذیرفته می‌توانیم؟"

مجمع عمومی ملل متحد قطعنامهٔ را با ۱۱۶ رای موافق در خصوص طالبان تصویب کرد. هیچ کشوری به این قطعنامه رای مخالف نداد،‌ اما ۱۰ کشور، به شمول روسیه، چین و پاکستان به آن رای ممتنع دادند.

این قطعنامه قانوناً الزام‌آور نیست، اما سنگینی اخلاقی جامعهٔ بین المللی را حمل می‌کند.

در این قطعنامه از طالبان خواسته شده است تا به حقوق بشر احترام گذاشته، از آن حفاظت کرده و به آن جامهٔ عمل بپوشاند؛ حکومتداری همه‌شمول را تشکیل داده و در مقابل تروریزم مبارزه کند.

انجی لیندرتس، سفیر آلمان در ملل متحد که متن این قطعنامه را می‌خواند، گفت که این قطعنامه پیام واضحی به طالبان دارد و آن این که بدون عملی‌شدن این اقدامات،‌ نمی‌شود بسوی رسمیت حکومت این گروه کار صورت گیرد.

بر علاوه، از طالبان خواسته شده است تا به حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند. در قطعنامه همچنان در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان "نگرانی جدی" ابراز شده است؛ جاییکه حملات القاعده و شاخهٔ‌ خراسان داعش افزایش یافته است.

مجمع ملل متحد از طالبان خواسته است تا در مقابل این گروه‌ها اقدامات مستحکم اتخاذ کند.

ادارهٔ ملل متحد در امور مواد مخدر و جرایم هفتهٔ گذشته گفت که کشت کوکنار در سال جاری در افغانستان ۳۰ در صد افزایش یافته و حدود ۲۳۳ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده است.

در قطعنامهٔ امروزی همچنان گفته شده است که کشت پررونق کوکنار با تمویل تروریزم در افغانستان ربط دارد.

در ماه اپریل، طالبان کشت کوکنار را منع کردند، اما ملل متحد گفته است که محصول سال جاری به گونهٔ گسترده از این دستور طالبان مستثنا بوده است. اما کشورهای جهان خواستار تطبیق کامل دستور منع کشت کوکنار اند.

مجمع عمومی ملل متحد همچنان در مورد بحران اقتصادی افغانستان اظهار نگرانی کرده گفت که باید برای احیای مجدد سیستم‌های بانکداری و مالی تلاش صورت گیرد و دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در کشور سومی قابل دسترس شود.

اکثریت دارایی‌ بانک مرکزی افغانستان توسط ایالات متحده منجمد شده است، اما ۳.۵ میلیارد دالر آن در صندوق امانت افغانستان گذاشته شده است تا از آن طریق به گونهٔ مستقیم به مردم این کشور کمک صورت بگیرد و طالبان به آن دسترسی نداشته باشند.

افغانستان در حال حاضر بحران بشری حاد را تجربه می‌کند و حدود ۲۴ میلیون نفر از جمعیت این کشور به معاونت‌های بشری نیاز دارد. ملل متحد خواستار ۴.۴ میلیارد دالر بودجه شده است تا در جریان فصل زمستان به مردم این کشور کمک فراهم کند، اما تا اکنون ۵۰ درصد این بودجه را دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG