لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد نمی‌تواند پول‌های انتقال یافته به افغانستان را مصرف کند – مقام‌ها


یک مقام ارشد سازمان ملل متحد گفته است که این سازمان حدود ۱۳۵ میلیون دالر را که برای رسیدگی به بحران بشری به افغانستان انتقال یافته، به دلیل محدویت‌های استفاده از پول خارجی، نمی‌تواند مصرف کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از عبدالله الدرداری، رییس برنامه انکشافی ملل متحد در افغانستان ناوقت روز پنجشنبه سوم فبروری (۱۴ دلو) گزارش داده است که بانک مرکزی افغانستان تا کنون نتوانسته است این مقدار پول دالر را به افغانی تبدیل کند.

آقای الدرداری افزوده است که ملل متحد در ماه‌های اخیر این مقدار پول دالر را به کابل انتقال و به بانک بین‌المللی افغانستان تحویل داده است. او در "نشست فضای تحریم‌های جهانی" گفت که بانک مرکزی افغانستان تعهد کرده بود که این مقدار پول را به گونۀ فوری به افغانی تبدیل می‌کند، اما تا کنون این کار را نکرده است.

این مقام ارشد ملل متحد افزوده است: "۳۰ میلیون دالر [برنامۀ انکشافی سازمان ملل متحد] در بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) موجود است که نمی‌توانیم آن را به پول افغانی تبدیل کنیم و بدون پول افغانی...ما نمی‌توانیم همه برنامه‌های خود را اجرا کنیم."

طالبان به تاریخ دوم نومبر (۱۱ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای، داد و ستد با اسعار خارجی را در افغانستان منع کرده و آن را مایۀ تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور خواندند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفت که استعمال اسعار خارجی به کلی منع شده و از شهروندان افغانستان به ویژه دوکانداران، تاجران و کسبه کاران افغان خواست تا در معاملات شان از پول افغانی کار بگیرند.

بانک مرکزی افغانستان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.

این در حالی است که وزارت مالیهٔ امریکا دو روز پیش گفت که بانک‌های بین‌المللی می‌توانند به مقاصد بشردوستانه بدون هراس از نقض تعزیرات امریکا علیه طالبان، پول را به افغانستان انتقال بدهند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای همچنین گفت که موسسات کمک رسانی نیز می‌توانند معاش معلمان و کارمندان صحی را که در سکتور عامه کار می‌کنند، پرداخت کنند.

در این اعلامیه آمده است که بریان نیلسن، معاون وزارت مالیهٔ امریکا در امور مبارزه با تروریزم و استخبارات مالی، روز چهارشنبه دوم فبروری با رهبران سازمان‌های غیر حکومتی در مورد ادامهٔ نحوهٔ کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان صحبت کرد و به پرسش‌هایی که مکرراً در مورد ادامهٔ کمک‌های بشری برای افغانستان مطرح شده است، پاسخ ارایه کرد.

پس از روی کار آمدن طالبان به تاریخ اگست ۲۰۲۱، جامعهٔ‌ بین المللی میلیارد‌ها دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان و پولی که جامعه بین المللی برای افغانستان کمک کرده بود، منجمد کرد تا طالبان که شماری از رهبران آن در فهرست سیاه ایالات متحده قرار دارند،‌ به این پول‌ها دسترسی پیدا نکنند.

پس از آن،‌ بانک‌های بین المللی برای اینکه هدف تعزیرات امریکا قرار نگیرند، در قسمت ارسال پول محتاطانه عمل کرده اند.

XS
SM
MD
LG