لینک های دسترسی

Breaking News

داکتران بدون مرز:‌ وضعیت ارایهٔ‌ خدمات صحی در افغانستان وخیم‌تر شده است


سازمان داکتران بدون مرز (MSF ) روز چهارشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) گفت که پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان اوضاع امنیتی بهتر شده است، اما این سازمان هشدار داد که فراهم آوری خدمات صحی در این کشور جنگ زده وخیم‌تر شده است.

داکتران بدون مرز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که درک وضعیت فراهم‌آوری خدمات صحی در سراسر افغانستان دشوار است، اما در پنج ولایتی که این سازمان خیریه فعالیت دارد— هرات، هلمند، کندهار، خوست و کندز— وضعیت ارایه خدمات صحی وخیم‌تر شده است.

این سازمان خیریه گفته است که مراکز صحی MSF در ولایت‌های هرات و هلمند شاهد افزایش نگران کنندۀ بیماران سرخکان و سو تغذیه بوده است.

بر اساس این اعلامیه،‌ عوامل سو تغذیه هنوز هم در افغانستان پا برجا باقی مانده است. خشک‌سالی،‌ جنگ و بحران اقتصادی موجب شده تا بسیاری مردم به خصوص کودکان قادر به دریافت غذای کافی نباشند و روی همین دلیل، با سو تغذیه مواجه شده اند.

در این اعلامیه آمده است که بهبود اوضاع امنیتی موجب شده تا بیماران سو تغذیه با طی کردن فاصله‌های طولانی بیشتر به مراکز صحی مراجعه کنند،‌ زیرا آن‌ها در محلات خود به خدمات صحی دسترسی ندارند.

حتا بیماران سو تغذیه پس از مرخصی از مراکز صحی، چند هفته بعد مجبور می‌شوند دو باره به این مراکز صحی MSF مراجعه کنند، زیرا آن‌ها به ادامهٔ تداوی در مناطق خود دسترسی ندارند.

داکتران بدون مرز همچنین گفته است که شمار بیماری سرخکان نیز در ولایت‌های هرات و هلمند رو به افزایش است و با ابراز نگرانی گفته است که اگر کودکان واکسین ضد سرخکان را به دست نیاورند، شمار بیماران سرخکان بیشتر خواهد شد. بر اساس آمار این سازمان، شفاخانهٔ MSF در هرات حد اوسط روزانه شاهد، ۴۵ بیمار سرخکان است.

این سازمان گفته است که تنها در ماه جنوری مرکز صحی MSF در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند،‌ بیش از ۶۰۰ بیماران مبتلا به سرخکان را تداوی کرده است.

پرتگاه سقوط

داکتران بدون مرز گفته است که با وجود تعهد جامعهٔ بین‌المللی به شمول ملل متحد، سکتور صحت در افغانستان نه تنها با کمبود کارمندان و تجهیزات صحی مواجه است، بلکه این بخش با کمبود کمک‌های مالی نیز دست پنجه نرم می‌کند.

در اعلامیهٔ MSF آمده است که پس از سقوط حکومت قبلی و مسلط شدن طالبان بر افغانستان، سکتور صحت در این کشور به مراتب کمتر کمک‌های جامعهٔ بین‌المللی را دریافت کرده است. این سازمان گفته است که تعهد جامعه بین‌المللی برای سکتور صحت فقط تا ماه جون ۲۰۲۲ تضمین شده است، وضعیتی که آیندهٔ سکتور صحت در افغانستان را بیشتر نامعلوم ساخته است.

در این اعلامیه آمده است که بسیاری از مراکز صحی سکتور عامه به دلیل کمبود کارمندان و تجهیزات صحی فعالیت اندک دارند و میلیون‌ها شهروند افغانستان از لحاظ اقتصادی قادر نیستند به مراکز صحی خصوصی مراجعه کنند.

داکتران بدون مرز همچنین گفته است که تعزیرات وضع شده بر حکومت طالبان در سراسر افغانستان تاثیرگذار بوده، زیرا ده‌ها هزار نفر وظایف‌شان را از دست داده اند، اقتصاد و ادارات افغانستان در پرتگاه سقوط قرار گرفته، سیستم بانکداری این کشور تقریباً فلج شده، مردم به پول پس‌انداز‌ شان در بانک‌ها دسترسی اندک دارند و حتا سازمان‌هایی که کمک‌های صحی را فراهم می کنند به شمول MSF برای پرداخت معاشات کارمندان‌شان و مصارف مراکز صحی با مشکل مواجه اند.

در اعلامیهٔ داکتران بدون مرز آمده است که شماری از تمویل‌کنندگان، بودجهٔ توسعه‌ای را که به حالت تعلیق آمده، تغییر مسیر داده و بودجهٔ‌ شان را صرف کمک‌های بشردوستانه در افغانستان می‌کنند، به گفتهٔ‌ MSF،‌ سازمان‌های بشردوستانه هیچ‌گاهی نمی‌توانند جایگزین برای یک سیستم صحت عمومی با عملکرد خوب شوند.

XS
SM
MD
LG