لینک های دسترسی

Breaking News

فیصله‌نامهٔ جدید ملل متحد برای دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران


دیدبان فعالیت های هسته‌ای ملل متحد با تصویب یک فیصله‌نامهٔ جدید با انتقاد از ایران خواسته است تا مفتشین ادارۀ بین المللی انرژی اتمی را اجازه بدهد از دو تاسیسات هسته‌‌یی این کشور بازرسی کنند تا واضح شود که آیا ایران در اوایل سالهای ۲۰۰۰ فعالیت های هسته‌‌ای پنهانی داشته است یا نه.

دیده بان هسته‌یی ملل متحده در نشستی روز جمعه ۱۹ جون (۳۰ جوزا) در ویانا مرکز اتریش از ایران خواست تا با این سازمان همکاری کامل داشته باشد.

ایران ازماه‌ها به اینسو به مفتشین بین المللی اجازهٔ ورود به این تاسیسات را نداده است؛ اقدامی باعث کشیدگی‌های روزافزون دیپلوماتیک شده است.

ایران همواره می گوید که برنامۀ هسته‌ای آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

افریقای جنوبی، هند، پاکستان، تایلند، مغولستان، آذربایجان و نایجر رای ممتنع و روسیه و چین رای مخالف دادند.

این فیصله‌نامه توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا مطرح و توسط ایالات متحده مورد حمایت قرار گرفت - هرچند كه سفیر امریكا در سازمان ملل در ویانا گفت"متن فیصله‌نامه را می توان جدی تر ساخت."

در اوایل این هفته ایران هشدار داده بود كه چنین فیصله‌نامه‌ای "زیان آور" خواهد بود و در پاسخ به آن "اقدامات مناسب" را روی دست خواهد گرفت.

ایران پنج تاسیسات هسته ای دارد، اراک، بوشهر، اصفهان، نطنز و فردو. در گزارش واضح نشده که مفتشین ملل متحد دسترسی به کدام دو از این تاسیسات را تقاضا کرده اند.

XS
SM
MD
LG