لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: افغانستان اولویت ما است، به بیجاشدگان داخلی کمک می‌کنیم


فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که با وصف جنگ و بحران در اوکراین، بحران افغانستان به دست فراموشی سپرده نشده است.

آقای گراندی روز دوشنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) در جریان سفرش در کابل گفت: "اینجا آمده‌ام تا بگویم که تنها اوکراین نیست، بحران دیگری در جهان نیز وجود دارد، وضعیت دیگری که نیاز به توجه دارد و افغانستان اولویت ما است."

کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان همچنین گفت که کمک‌های ملل متحد برای بیجاشدگان داخلی در افغانستان ادامه خواهد یافت. او گفت که در این سفر در مورد حل بحران بشری در افغانستان و نیز در باره پناهجویان افغان با رهبران طالبان صحبت خواهد کرد.

آقای گراندی گفت: "با کسانی که افغانستان را ترک کرده اند و نیز با کسانی که در داخل این کشور بیجا شده اند، به کمک ادامه می‌دهیم."

در همین حال وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان طالبان گفته است که در همکاری با سازمان ملل متحد، زمینۀ عودت مهاجران افغان از خارج به کشور و نیز برگشت بیجاشدگان داخلی به مناطق اصلی شان را فراهم می‌کند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت چندی پیش با نشر گزارشی گفت که شمار بیجاشدگان داخلی در افغانستان در یک دهۀ گذشته به بیش از شش میلیون نفر رسیده است که دلیل عمدۀ آن جنگ، خشونت و آفات طبیعی مانند خشکسالی خوانده شده است.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی کم و بیش ۱.۳ میلیون نفر در بخش‌های مختلف افغانستان آواره شده اند. در این گزارش همچنین آمده است که در ۱۱ سال گذشته، بیش از ۴.۵ میلیون شهروند افغانستان به کشورهای خارجی مهاجر شده اند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و بروز بحران کم پیشینۀ بشری و اقتصادی در آن کشور، صدها هزار شهروند افغان مجبور به ترک کشورشان شده و بیشتر به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران و پاکستان مهاجر شده اند.

در همین حال، مقام‌های طالبان گفته اند که در شش ماه گذشته، ۵۵۰هزار پناهجوی افغان از ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر به افغانستان برگشته اند.

ملل متحد با ابراز نگرانی از بحران موجود بشری در افغانستان گفته است که در حال حاضر ۹۰ درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG