لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در شش ماه اخیر ۵۵۰هزار مهاجر افغان به کشورشان برگشته اند


وزارت مهاجرین وعودت‌کنندگان طالبان می‌گوید که در شش ماه گذشته، ۵۵۰هزار پناهجوی افغان از ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر به این کشور برگشته اند.

محمد ارسلاح خروتی، معین ابن وزارت به خبرنگاران گفت که بیشتر این مهاجرین افغان در این مدت از ایران و پاکستان به وطن شان برگشته اند.

آقای خروتی افزود که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که در حال حاضر، هفت میلیون پناهجوی افغان در ایران، پاکستان و سایر کشورهای جهان زندگی می‌کنند.

معین وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان افزود: " تلاش‌ها برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین افغان در کشورهای میزبان و همچنین فراهم سازی سهولت‌ها برای بازگشت آنان به کشور جریان دارد."

او همچنین گفت که در حال حاضر، سه میلیون نفر به دلیل منازعه، خشک‌سالی و حوادث طبیعی از مناطق اصلی شان بیجا شده و تلاش‌ها برای رسیدگی به آنان جریان دارد.

در این حال، برخی خانواده‌های که به افغانستان برگشته اند، می‌گویند که تا کنون هیچ کمکی دریافت نکرده و آنان با مشکلات زیادی مواجه اند.

محمد صابر، یکی از باشندگان کابل که اخیراً از ایران برگشته روز چهارشنبه دوم مارچ (۱۱ حوت) به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

او افزود: "با خانواده‌ام در ایران زندگی می‌کردم، در آنجا کار و بار بهتر بود، اما به دلیل اذیت و آزار پولیس ایران مجبور شدیم که به وطن برگردیم، اما در اینجا بیکار استم و کسی تا حال به ما کمک نکرده است."

آقای صابر که در حال حاضر، در یکی از گوشه‌های شهر کابل در یک خانه کرایی زندگی می‌کند از نهادهای بین‌المللی و طالبان خواست که به مهاجرینی که به افغانستان برگشته اند، باید رسیدگی کنند.

این در حالی است که پیش از این وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان گفته بود که روزانه حدود ۲۰۰۰ پناهجوی افغان از ایران به کشور خود برمی‌گردند و یا اخراج می‌شوند.

طالبان در حالی از برگشت ۵۵هزار شهروند افغانستان به این کشور در شش ماه گذشته خبر داده اند که پیش از این سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) گفته بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به کشور شان برگشته و یا هم اخراج شده اند.

بر اساس گزارش این سازمان، بیشتر این افراد اسناد قانونی اقامت ایران و پاکستان را نداشتند.

این در حالی است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان و تشدید بحران بشری در این کشور، بسیاری از شهروندان این کشور به دلیل از دست دادن شغل خود، دست به مهاجرت‌ زده و روزانه هزاران نفر تلاش می‌کنند تا به گونۀ غیرقانونی افغانستان را ترک کنند.

همزمان با سیل مهاجرت‌ها از افغانستان به کشورهای منطقه و جهان، روز گذشته عبدالغنی برادر، معاون نخست رییس الوزرای طالبان از شهروندان این کشور خواست که از رفتن به خارج خودداری کنند.

آقای برادر در نشستی به مناسبت دومین سالروز امضای توافقنامه امریکا-طالبان در کابل گفت که افغانستان به متخصصین و افراد مسلکی نیاز دارد و آنان باید برای آبادی کشور خود تلاش کنند.

XS
SM
MD
LG