لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به کشورهای همسایه اوکراین: به پناهجویان اوکراینی پناه دهید


پناهجویان اوکراینی که به پولند رسیده اند.
پناهجویان اوکراینی که به پولند رسیده اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) روز پنجشنبه ۲۴ فبروری اعلام کرد که وضعیت اوکراین پس از تهاجم روسیه به سرعت به وخامت گراییده و از کشورهای همسایهٔ اوکراین خواست تا مرزهای خود را به روی پناهجویان اوکراینی باز نگه دارند.

فیلیپو گرندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در بیانیه‌ای گفت: "ما گزارش‌هایی را در مورد تلفات و افرادی که شروع به ترک خانه‌های خود برای جستجوی مصوونیت کرده‌اند بدست آورده ایم."

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که عملیات خود را افزایش داده و با مقامات اوکراینی برای ارایه کمک های بشردوستانه بیشتر همکاری می کند.

این سازمان همچنین افزوده است که با دولت‌های کشورهای همسایهٔ اوکراین نیز همکاری می‌کند و از آنها "می‌خواهد که مرزها را برای کسانی که به دنبال امنیت و حفاظت هستند" باز نگه دارند.

آمادگی کشورهای همسایه

کشورهای اروپای مرکزی روز پنجشنبه ۲۴ فبروری (پنجم حوت) برای ورود پناهجویان اوکراینی از تهاجم روسیه آمادگی می‌گیرند.

پولند نقاط پذیرش را در مرز خود ایجاد کرده و هنگری و سلواکیا در حال برنامه ریزی برای اعزام نیرو برای مدیریت هجوم پناهجویان اند.

وزارت صحت پولند می‌گوید که شفاخانه‌های این کشور آماده درمان مجروحان اوکراینی می‌باشند. این وزارتخانه گفت:"ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که هر فردی که وارد خاک پولند می شود به مراقبت های صحی از جمله بستری شدن در شفاخانه دسترسی داشته باشد. "

سلواکیا نیز اعلام کرد که آماده کمک به پناهندگان است.

ادوارد هیگر، صدراعظم سلواکیا گفت: "ما می توانیم با اطمینان پیش بینی کنیم که تجاوز روسیه بسیاری از زنان و مردان اوکراینی را از کشورشان بیرون خواهد کرد. لطفاً بیایید برای آنها دلسوزی و درک داشته باشیم."

کشورهای حاشیه شرقی اتحادیه اروپا همه زمانی بخشی از پیمان وارسا به رهبری مسکو بودند و اکنون عضو ناتو هستند. در میان آنها، پولند، هنگری، سلواکیا و رومانیا مرزهای مشترک با اوکراین دارند.

روسیه اوایل روز پنجشنبه، تهاجم تمام عیار را علیه اوکراین آغاز کرد که بزرگترین حمله یک کشور به کشور دیگر در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود و ممکن سبب هجوم پناهجویان به کشورهای همسایه شود.

پولند خواستار "شدیدترین تحریم‌های ممکن" علیه روسیه شد و وزیر خارجه چک نیز این حمله را "تجاوز وحشیانه" خواند.

ویکتور اوربان، صدر اعظم هنگری، که روابط خوبی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دارد، نیز اقدامات مسکو را محکوم کرد. او گفت که هنگری کمک های بشردوستانه را برای اوکراین آماده خواهد کرد و آماده پذیرش پناهجویان است.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته اند که گروه‌های کوچکی اوکراینی‌ها روز پنجشنبه عبور از مرز به پولند و هنگری را آغاز کرده اند. رسانه های آلمانی تخمین زده اند که بین ۲۰۰هزار تا یک میلیون نفر ممکن است از اوکراین به اتحادیه اروپا فرار کنند.

XS
SM
MD
LG