لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: روسیه به تنهایی مسوول جنگ اوکراین است


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، ناوقت چهارشنبه ۲۳ فبروری‌ (چهارم حوت) گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، جنگ از قبل طراحی شده را "انتخاب کرده است که منجر به فاجعهٔ انسانی و رنج انسان‌ها" می شود.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "روسیه به تنهایی مسوول مرگ و ویرانی این حمله است و ایالات متحده، متحدین و شرکای‌اش متحدانه و قاطعانه به آن پاسخ خواهند داد. جهان روسیه را حسابده قرار خواهد داد."

آقای بایدن در این اعلامیه گفته است که چهارشنبه شب از قصر سفید اوضاع اوکراین را زیر نظارت خواهد داشت و معلومات جدید را از نزد تیم امنیت ملی خود به دست خواهد آورد.

رییس جمهور بایدن در این اعلامیه همچنین گفته است که صبح پنجشنبه ۲۴ فبروری با رهبران گروه هفت یا هفت اقتصاد برتر جهان در مورد اوضاع اوکراین صحبت خواهد کرد و سپس با مردم امریکا در مورد پیامد‌هایی که ایالات متحده،‌ متحدین و شرکای واشنگتن بر حملهٔ‌ "غیر ضروری" روسیه بر اوکراین و صلح و امنیت جهانی تحمیل خواهد کرد،‌ صحبت می‌کند.

آقای بایدن در بخشی از این اعلامیه گفته است: "امشب دعای همه جهان در حالی با مردم اوکراین است که آن‌ها از حملهٔ غیرقابل توجیه و بی‌دلیل قوای روسی رنج می‌برند."

این اظهارات رییس جمهور بایدن ساعاتی پس از آن بیان شد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه عملیات نظامی بر اوکراین را اعلام کرد و به سایر کشور‌ها هشدار داد که هرگونه مداخله با عملکرد روسیه موجب "پیامد‌هایی خواهد شد که آنها هرگز ندیده اند".

خبرگزاری رویترز از قول رییس جمهور پوتین گزارش داده است که گفته است: "چند کلمه به آنعده کسانی داریم که در تحولات جاری وسوسهٔ مداخله را دارند. هر کسی که بخواهد مانع ما شود، چه رسد به ایجاد تهدید برای کشور و مردم ما، باید بداند که واکنش روسیه فوری خواهد بود و به عواقبی منتج خواهد شد که شما هرگز آن‌را در تاریخ ندیده اید."

خبرگزاری اسوشیتید پرس از قول رییس جمهور پوتین گزارش داده است که حمله برای محافظت از غیرنظامیان در شرق اوکراین یک ضرورت است، ادعایی که ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود که مسکو با ادعای دروغین تجاوز نظامی خود به اوکراین را توجیه می‌کند.

آقای پوتین در یک نطق تلویزیونی امریکا و متحدین آن را به نادیده گرفتن خواست‌های روسیه متهم کرد. مسکو از ناتو خواسته بود تا اوکراین را به عضویت این پیمان نظامی نپذیرد و فعالیت نظامی خود را در اروپای شرقی و مرکزی کاهش بدهد.

رییس جمهور پوتین گفته است هدف عملیات نظامی روسیه "غیرنظامی کردن" اوکراین است و از نیروهای اوکراینی خواست تا به "طور فوری سلاح خود را به زمین بگذارند" و خانه‌های شان بروند، در غیر آن، سربازان اوکراین مسوول خون‌ریزی خواهند بود.

در عین حال، صدای انفجارها در کیف، پایتخت اوکراین شنیده شده است. مقام‌ها به صدای امریکا گفتند که طیاره های بی‌سرنشین دو میدان هوایی واقع در کیف را هدف حملات قرار دادند و شاید هم سیستم دفاعی را مورد حمله قرار داده اند تا راه را برای حملات هوایی بعدی مساعد کنند.

تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که روسیه بیش از شش شهر اوکراین به شمول کیف، پایتخت آن کشور را هدف حملات میزایلی قرار داده است.

بر اساس گزارش‌ها،‌ روسیه تاسیسات دفاعی و زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار داده است. این حملات لحظاتی پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور پوتین، دستور حمله بر اوکراین را صادر کرد.

با وجودیکه رییس جمهور پوتین اعزام قوای کشورش به شرق اوکراین را یک عملیات ویژه خوانده،‌ مقام‌ها در اوکراین گفته اند که حملهٔ مسکو تمام عیار است و حتا کیف، پایتخت، آن کشور را هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG