لینک های دسترسی

Breaking News

ممنوعیت آموزش دختران اعتبار طالبان را تضعیف می‌کند – اتحادیۀ اروپا


اتحادیۀ اروپا به تصمیم طالبان منبی بر مسدود ماندن مکاتب متوسطۀ و لیسه دختران در افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که ممنوعیت آموزش دختران باعث تضعیف اعتبار طالبان در جهان خواهد شد.

این اتحادیه ناوقت روز دوشنبه ۲۹ مارچ (هشتم حمل) با نشر اعلامیه‌ای این اقدام طالبان را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حق اساسی آموزش برای همۀ کودکان عنوان کرد.

اتحادیۀ اروپا افزوده است که "هیچ دلیل دینی و اجتماعی هرگز نمی‌تواند چنین رفتار نابرابر" را توجیه کند.

حکومت طالبان برخلاف تعهدات‌اش در روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

وزارت معارف طالبان تا اکنون دلیل واضحی برای این اقدام ارایه نکرده است، اما پیش از این سهیل شاهین، یکی از مقام‌های این گروه گفته بود که پیش از باز شدن مکاتب باید به برخی از "مشکلات عملی" رسیدگی صورت گیرد.

اتحادیۀ اروپا اضافه کرده است که پیش از این، طالبان با جامعۀ جهانی تعهد کرده بودند که شرایط آموزش و رفتن به مکتب را برای تمامی دانش‌آموزان فراهم می‌سازند، اما تصمیم بسته‌ماندن مکاتب دختران، عدم تعهد این گروه به وعده‌های شان را نشان می‌دهد.

این اتحادیه تاکید کرده است که این اقدام طالبان فرصت آنان برای به دست آوردن مشروعیت داخلی را در افغانستان از بین خواهد برد.

پیش از این، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد به تاریخ ۲۳ مارچ (سوم حمل) گفت که مانع شدن دختران از آموزش، نقض حقوق آنان است. او با نشر اعلامیه‌ای گفت که مانع شدن دختران از رفتن به مکتب، نه تنها حق دسترسی برابر آنان را به آموزش نقض می‌کند بلکه آینده افغانستان را نیز تهدید می‌کند.

پس از آن، امریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و نمایندهٔ عالی اتحادیهٔ اروپا در یک اعلامیهٔ مشترک این اقدام طالبان را تقبیح کردند.

این کشورها از طالبان خواستند تا فوراً‌ تصمیم شان را پس بگیرند؛ تصمیمی که به گفتهٔ آنان عواقب آن فراتر از صدمه دیدن دختران افغان خواهد بود.

کشورهای جهان تاکنون از به رسمیت شناختن رسمی طالبان به دلیل نگرانی از رفتار آنان با دختران و زنان و اتهامات نقض حقوق بشر علیه نظامیان و مقامات دولت پیشین افغانستان، امتناع ورزیده اند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان از حق کار و تحصیل محروم بودند.

XS
SM
MD
LG