لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۳.۲ میلیون کودک افغان را سو تغذیه تهدید می‌کند


سازمان ملل متحد می‌گوید که در حال حاضر، ۳.۲ میلیون کودک افغان در خطر جدی سو تغذی قرار دارند. این سازمان هشدار داده است که تا اخیر سال جاری میلادی نیمی از کودکان زیر سن پنج سال از این مشکل صحی رنج خواهند برد.

این سازمان روز سه‌شنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) همچنین هشدار داد در صورت عدم رسیدگی به این کودکان، ممکن تا پایان امسال، یک میلیون نفر با خطر مرگ قرار گیرند.

این سازمان به نقل از مقام‌های صندوق ملل متحد برای کودکان (یونیسف) که اخیراً به افغانستان سفر کردند، گفته است که در حال حاضر، ۱۴ میلیون نفر در این کشور مصوونیت غذایی ندارند و با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران شدید اقتصادی مواجه شده است.

بر اساس یک نظر سنجی سازمان غذایی جهان، در حال حاضر، ۹۵ درصد مردم افغانستان غذایی کافی برای خوردن ندارند و بزرگ‌سالان در این کشور کمتر غذا می‌خورند تا غذا نستباً کافی برای کودکان شان برسد.

بر اساس این نظر سنجی تنها پنج درصد شهروندان این کشور به غذای مناسب و کافی دسترسی دارند.

در این حال، مقام‌های صحی طالبان از قطع کمک‌های جهانی در بخش سکتور صحت ابراز نگرانی کرده و گفته اند که اگر این کمک‌ها به موقوع در این بخش صورت نگیرد، ممکن وضعیت صحی در این کشور بحرانی‌تر شود.

عبدالباری عمر، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه طالبان از کمک‌های یونیسف در بخش صحت قدردانی کرده و خواهان همکار بیشتر در این مورد شده است.

آقای عمر در دیدار با نمایندۀ یونیسف گفته است که در بخش‌های کاهش سو تغذی، ايجاد تشناب در مراكز صحی برای رعايت حفظ الصحه، تامين آب آشاميدنی و تهيه دستگاه‌های زباله سوز به همکاری بیشتر نیاز دارند.

به دنبال هشدار‌ها پیرامون تهدید سو تغذی میلیون‌ها کودک، منابع محلی و بین‌المللی پیش از این گفتند که در افغانستان کودکان از گرسنگی می‌میرند.

ملا محمد احمدی، سرپرست ریاست صحت عامهٔ ولایت غور سه روز پیش به فرانس‌پرس گفت که در شش هفتهٔ گذشته، حد اقل ۱۷ کودک که به دلیل ابتلا به سو تغذی در شفاخانه بستر شده بودند، جان باختند.

او افزود که حد اقل ۳۰۰ کودک دیگر به دلیل مشکلات ناشی از گرسنگی تحت معالجه قرار دارد و صدها کودک دیگر در بخش‌های مرکزی افغانستان با خطر گرسنگی مواجه اند.

یک سخنگوی صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفت که او شمار واقعات مرگ کودکان در غور را تایید نمی‌تواند، اما افزود که بهای این مشکل را در نهایت کودکان می‌پردازد.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر که از نیم جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهد،‌ به خاطر ادامهٔ بقای شان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG