لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: تشدید حملات روسیه در اوکراین سبب بی‌جا شدن بیشتر مردم می شود


شماری از بی‌جاشدگان داخلی اوکراین که در یکی مراکز توزیع کمک‌های بشری
شماری از بی‌جاشدگان داخلی اوکراین که در یکی مراکز توزیع کمک‌های بشری

رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه ۱۰ اکتوبر (۱۸ میزان) هشدار داد که با تشدید حملات میزایلی روسیه بر شهرهای اوکراین، شماری بیشتری اوکراینی‌ها مجبور به ترک خانه‌های‌شان خواهند شد.

فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، روز دوشنبه در ژینو به خبرنگاران در مورد حملات اخیر روسیه بر شهرهای اوکراین گفت:‌ "وحشت از آنچه امروز در اوکراین رخ داد... غیر قابل انکار است."

حملات اخیر نظامیان روسیه بر اوکراین، به دنبال انفجار روز شنبه در بخشی از پل وصل کنندۀ روسیه و شبه‌ جزیرهٔ کریمیه صورت گرفت. این پل مهمترین مسیر برای ارسال تجهیزات جنگی روسیه به جنوب اوکراین است.

او افزود:‌ "بمباران بر غیرنظامیان و خانه ها...زیربناهای غیرنظامی به گونه‌ای بی‌رویه در بسیاری از شهرهای سراسر اوکراین به این معنی است که جنگ برای غیرنظامیان سخت تر و دشوارتر می شود."

پیش از این، مسکو گفته بود که این حملات در انتقامجویی از بمگذاریی صورت گرفت که در آن پل بزرگی تخریب شده که منطقهٔ کریمیه را با روسیه وصل می‌کند. مسکو نیروهای ویژۀ اوکراینی را به این بمگذاری متهم کرده است. مقام‌ها در روسیه گفته اند که در اثر این انفجار، سه نظامی آن کشور کشته شده است.

پس از تهاجم نظامی تمام عیار روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان میلادی آغاز شد، تا حالا بیش از ۷.۶ میلیون شهروندان اوکراینی به سراسر اروپا مهاجر شده اند.

در حالیکه شماری از شهروندان اوکراین دو باره به کشور‌شان بر گشته اند و بیش از ۴.۲ میلیون نفر در سراسر اروپا ثبت نام کرده اند تا از آنان به طور موقت محافظت شود.

علاوه بر آن، بر اساس سازمان مهاجرت ملل متحد (IOM) تقریباََ هفت میلیون اوکراینی در داخل آن کشور از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند.

به گفتهٔ گراندی،‌ پس از حملات روز دوشنبهٔ روسیه، انتظار می رود که بیشتر اوکراینی‌ها در داخل آن کشور از خانه‌های‌شان بی‌جا شوند. در حملات روز دوشنبهٔ روسیه بر اوکراین، دست کم ۱۴ نفر کشته و نزدیک به ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفتهٔ این مقام ارشد کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، در حال حاضر، وضعیت بی‌جا شدگان اوکراینی بی‌نهایت در حال تغییر است، زیرا "مردم را می بینید که فقط برای چند ساعت از بم‌ها فرار می کنند و سپس بر خانه‌های‌شان بر می گردند."

اما گراندی گفت در وضعیتی که ویرانی بیشتر شود و مردم نتوانند به مواد خوراکی و مواد سوخت دسترسی پیدا کنند "ترس دارم که بی‌جا شدن مردم، ادامه یابد."

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG