لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش به طالبان: از حقوق همۀ افغان‌ها برای دسترسی به آموزش محافظت کنید


سرمنشی سازمان ملل متحد در واکنش به حملۀ مرگبار دیروز در غرب کابل گفته است که طالبان باید از حقوق همۀ مردم افغانستان برای دسترسی به آموزش در این کشور محافظت کنند.

انتونیو گوتیرش ضمن تقبیح این انفجار افزوده است: "مقامات باالفعل [طالبان] باید از حقوق همۀ افغان‌ها - صرف نظر از قومیت و جنسیت - برای دسترسی مصوون و مطمین به آموزش محافظت کنند."

این حمله حوالی ساعت هفت صبح روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در مرکز آموزشی کاج در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان گفته است که در این حمله ۱۹ تن جان باخته و ۲۷ تن زخمی شده اند اما شاهدان این آمار را بیش از این بیان کرده اند.

یکی از مسوولان مرکز آموزشی کاج که به دلایل امنیتی نخواست نامی از او برده شود، به صدای امریکا تایید کرد که ۳۵ دانش‌آموز جان باختند و ۴۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

در این حال، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این حمله را شدیداً محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان ابراز غم شریکی کرده اند.

اعضای این شورا روز شنبه اول اکتوبر (نهم میزان) در خبرنامه‌ای، از ادامۀ حملات بر مکاتب و مراکز آموزشی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که باید همۀ مردم در این کشور، به آموزش دسترسی داشته باشند.

آنان همچنان تروریزم را یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی عنوان کرده و خواستار بازداشت و محاکمۀ عاملان انفجار دیروز در کابل شده اند.

در خبرنامه آمده است: "اعضای شورای امنیت بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدام تروریستی و محاکمه آنها تاکید کردند. آنها از همه کشورها خواستند، مطابق با تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت، به گونۀ فعال با همه مقامات مربوط در این زمینه همکاری کنند."

انفجار مرگبار بر مرکز آموزشی کاج در ساحۀ دشت برچی کابل در داخل و خارج از افغانستان واکنش‌های را به دنبال داشته و روز گذشته هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف)، سفارت امریکا برای افغانستان در دوحه و سفارت بریتانیا نیز این حمله را محکوم کرده و با قربانیان ابراز همدردی کرده اند.

هیچ شخص یا گروهی تا اکنون مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است، اما در گذشته گروه شاخهٔ خراسان داعش، مسوولیت حملات مشابه را در این ساحهٔ شهر کابل ادعا کرده که سبب تلفات غیرنظامیان شده است.

اغلب باشندگان ساحۀ دشت برچی را اقلیت قومی هزاره و مسلمانان شیعه تشکیل می دهند،‌ اقلیتی که در دو دههٔ‌ پسین به طور هدفمند مورد حملات مرگبار تندروان اسلامی از جمله داعش قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG