لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: طالبان به تعهدات خود در خصوص حقوق زنان و دختران عمل کنند


یک روز پس از حکم طالبان در مورد اجباری کردن حجاب برای زنان در افغانستان، سر منشی سازمان ملل متحد گفته است که این گروه باید به تعهدات خود در خصوص حقوق زنان و دختران افغان عمل کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز گذشته در یک حکم جدید از تمام زنان در افغانستان خواست که "حجاب اسلامی" را رعایت کنند. در این حکم گفته شده است که با هر لباسی که بدن پوشانیده شود، حجاب است، اما افزوده که "تنگ و نازک" نباشد و "در مواجهه با مردان نامحرم باید به دلیل (جلوگیری از) فتنه، مطابق هدایات شرعی به جز از چشم‌ها تمام صورت خود را بپوشانند."

انتویو گوتیرش روز یکشنبه هشتم می (۱۸ ثور) از تصمیم طالبان دربارۀ اجباری کردن حجاب برای زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

آقای گوتیرش افزود: "من از اعلام امروز طالبان مبنی بر اینکه زنان باید صورت خود را در مکان‌های عام بپوشانند و تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند، نگران استم. من بار دیگر از طالبان می‌خواهم که به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند."

حکم تازۀ طالبان در مورد اجباری کردن حجاب در افغانستان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. روز گذشته یوناما نیز با ابراز نگرانی از این تصمیم گفت که این اقدام طالبان بر خلاف تعهدات رهبران این گروه است.

یوناما گفته است که در حکم جدید طالبان از زنان خواسته شده تا فقط در مواقع ضروری خانه‌های‌شان را ترک کنند و نقض این دستور موجب مجازات بستگان مرد آنان خواهد شد.

یوناما همچنین اضافه کرده است که اطلاعاتی که به دست آنان رسیده است، نشان می‌دهد که این دستور رسمی طالبان است و اجرا خواهد شد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان همچنین در این حکم گفته است که برای زنان، چادری "بهترین" نوع حجاب است. به گفته این وزارت، لباس و چادر مروج به رنگ سیاه موسوم به حجاب نیز حجاب شرعی است.

در این حال، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز به این تصمیم طالبان واکنش نشان داده و گفته است که این گروه "گام به گام" می‌خواهد که حقوق بشری زنان را محو کند.

آقای بنیت افزوده که این تصمیم طالبان، سبب وضع محدودیت‌ها در بخش‌ آموزش، حرکت، اشتغال و زندگی عمومی زنان افغان خواهد شد.

این در حالی است که روز گذشته،‌ رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، در تویتی دستور تازهٔ طالبان را مورد انتقاد شدید قرار داد.

خانم امیری افزود: "طالبان هنوز هم پالیسی‌های سرکوب‌گرانه علیه زنان و دختران را به عنوان جاگزینی برای رسیدگی به بحران اقتصادی و نیاز به حکومت فراگیر اتخاذ می‌کنند."

خانم امیری خواستار پایان اقدامات "سرکوب‌گرانه" طالبان شده و گفت که باید دختران دوباره به مکاتب برگردند، زنان اجازۀ کار پیدا کنند و زندگی شان را از سر گیرند.

XS
SM
MD
LG