لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان ملل: محدودیت‌ها علیه زنان افغان 'صلح و ثبات' را تضعیف می‌کند


شورای امنیت سازمان ملل متحد ناوقت پنجشنبه ۱۲ می (‌۲۲ ثور)‌ نشست ویژه‌ای را در عقب درهای بسته برگزار کرد و آخرین محدودیت‌های اعمال شده طالبان علیه زنان در افغانستان را مورد بحث قرار داد.

این نشست به درخواست نماینده دایمی ناروی در سازمان ملل متحد برگزار شد. شرکت کنندگان این نشست نگرانی‌های عمیق خود را از وضع محدودیت‌های اخیر طالبان علیه زنان در افغانستان ابراز کردند.

پس از این نشست، ناروی با نشر اعلامیه‌ای از تداوم نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد و آن را تهدیدی برای "صلح و ثبات" افغانستان خواند. ناروی یک بار دیگر تاکید کرده است که طالبان به جای حل مشکلات اقتصادی افغانستان، حقوق زنان و دختران را نقض می کند.

در این اعلامیه همچنین آمده است: "از زمان به قدرت رسیدن طالبان، بسیاری از حقوق زنان و دختران که در زندگی‌شان اهمیت مهمی دارد، آنرا از دست داده اند، مانند دسترسی به آموزش، اشتغال، دسترسی به مراقبت‌های صحی و رفت و آمد آزاد."

در این اعلامیه آمده است که این محدودیت‌ها توانایی افغانستان را جهت مقابله با بحران شدید اقتصادی و انسانی محدود می کند، وضعیتی که بر اساس این اعلامیه "این اقدامات میتواند منجر به افراطگرایی و خشونت تبدیل شود."

نماینده دایمی ناروی در سازمان ملل متحد گفته است که نگرانی‌های خود را با طالبان در میان خواهد گذاشت و به تلاش‌های خود با کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رفع محدودیت زنان در افغانستان ادامه خواهد داد.

در این اعلامیه همچنان تاکید شده است که محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان علیه زنان افغان باید از سوی جامعه بین المللی به شدت محکوم شود.

دستور اخیر طالبان از سوی وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر مبنی بر اجباری ساختن حجاب زنان واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برانگیخته است و برخی کشورها از جمله ایالات متحده، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان عفو بین المللی و دیدبان حقوق بشر در این مورد ابراز نگرانی کرده اند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در یک تویت نوشته است که مانند همکاران گروه جی‌۷ محدودیت‌های روز افزون وضع شده بر زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان را تاسف‌بار می‌خواند.

انتونی بلینکن نوشته است که وضع محدود شدید علیه زنان و دختران موجب می شود تا ۵۰ در صد جمعیت افغانستان نتوانند سهم مساوی و معنادار در جامعه بگیرند و این وضعیت به نوبه خود مانع پیشرفت صلح، ثبات و توسعه در افغانستان می شود.

رهبری طالبان به تاریخ ششم می (۱۶ ثور) در یک دستور جدید از تمام زنان در افغانستان خواست که "حجاب اسلامی" را رعایت کنند.

در این دستور گفته شده که لباس زنان باید "تنگ و نازک" نباشد و "در مواجهه با مردان نامحرم باید به دلیل (جلوگیری از) فتنه، مطابق هدایات شرعی به جز از چشم‌ها تمام صورت خود را بپوشانند"

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که این دستور حقوق اساسی زنان چون انتخاب لباس و گشت‌ و گذار آزادانۀ آنان را نقض می‌کند.

XS
SM
MD
LG