لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: برای جلوگیری از فاجعۀ بشری در افغانستان به ۶۰۰ میلیون دالر نیاز است


ملل متحد میزبان کنفرانسی برای جلب کمک‌ها برای افغانستان است تا به گفتۀ مقام‌های این سازمان مبلغ ۶۰۰ میلیون دالر را برای جلوگیری از فاجعۀ بشری در آن کشور جمع آوری کند.

هایکو ماس، وزیر خارجۀ آلمان در این کنفرانس که روز دوشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در شهر ژنیو برگزار شده است با تاکید بر تداوم کمک‌های بشری جامعۀ جهانی برای افغانستان گفت که این یک"مکلفیت اخلاقی" است.

آقای ماس گفت که آلمان کمک‌های بشردوستانۀ خود را به افغانستان فراهم می‌کند، اما گفت: "از طالبان تقاضا داریم که به حقوق اساسی بشری، به ویژه حقوق زنان و دختران، احترام بگذارند."

وزیر خارجۀ آلمان گفت که نادیده گرفتن دیگر گروه‌ها در دولت موقت طالبان برای همکاری بین‌المللی و تامین ثبات در افغانستان "اشارۀ خوبی" نبوده است.

به دنبال مسلط شدن طالبان در افغانستان، نهادهای خیریۀ جهانی از بروز فاجعۀ بشری و بحران اقتصادی در آن کشور هشدار داده اند.

حتا پیش از اینکه طالبان در افغانستان حاکم شوند، سازمان ملل متحد گزارش داده بود که ۱۸ میلیون نفر – حدود نصف جمعیت – در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیازمند اند.

ملل متحد هشدار داده است که با توجه به خشکسالی، کمبود پول و درآمد و کاهش دسترسی به غذا، شمار افراد نیازمند به کمک‌های فوری بشری در افغانستان افزایش خواهد یافت.

قطع یا تعلیق آنی میلیون‌ها دالر کمک بشری به افغانستان در پی تسلط طالبان در آن کشور، برنامه‌های امدادرسانی ملل متحد را بیشتر از پیش زیر فشار قرار داده است.

انتونی گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد گفته است که در حال حاضر آن سازمان با مشکلات مالی در افغانستان دست و گریبان است و حتا قادر نیست که معاش کارمندان خود را بپردازد.

حدود یک سوم ۶۰۰ میلیون دالری را که ملل متحد برای کمک رسانی به افغانستان بدان نیاز دارد، صرف برنامۀ جهانی غذا خواهد شد. بررسی این اداره نشان می‌دهد که حدود ۹۳ درصد از جمع ۱۶۰۰ شهروند افغانستان که با آنان مصاحبه شده بود، دسترسی کافی به مواد غذایی ندارند.

مسوولان برنامۀ جهانی غذا گفته اند که پیش از فرارسیدن زمستان باید کمک‌های حیاتی بشردوستانه به نیازمندان در افغانستان رسانده شود.

سازمان جهانی صحت نیز هشدار داده است که به دنبال قطع یا تعلیق کمک‌های بشری به افغانستان، صدها مرکز صحی در آن کشور در معرض خطر مسدود شدن قرار دارد.

XS
SM
MD
LG