لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: افغانستان با تهدید رکود اقتصادی و گسترش تروریزم مواجه است 


دیبرا لاینز هشدار داده است که طالبان "به طور آشکار از اعضای القاعده استقبال کرده و به آنان پناه داده اند."
دیبرا لاینز هشدار داده است که طالبان "به طور آشکار از اعضای القاعده استقبال کرده و به آنان پناه داده اند."

نمایندهٔ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان روز پنجشنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) از کشور های جهان خواست تا برای جلوگیری از سقوط اقتصاد این کشور متحد شوند.

دیبرا لاینز، نمایندهٔ ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان از کشور های جهان همچنین خواسته است به گسترش تهدید حکومت طالبان به کشور های منطقه نیز رسیدگی کنند.

خانم لاینز هشدار داده است که طالبان "به طور آشکار از اعضای القاعده استقبال کرده و به آنان پناه داده اند" و تندروان داعش همچنان فعال استند" و قادر اند بیشتر تقویت شوند."

طالبان تا حال در مورد اظهارات این مقام ملل متحد تبصره نکرده اند، اما در گذشته بار ها گفته اند که آنان به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از قلمرو افغانستان بر ضد سایر کشور ها استفاده کنند.

خانم لاینز به شورای امنیت ملل متحد گفت که اعضای این شورا باید در مورد اعضای کابینهٔ ۳۳ نفری طالبان نیز تصمیم بگیرند؛ کابینهٔ که شماری از اعضای آن درج فهرست سیاه سازمان ملل متحد استند، به شمول ملا محمد حسن اخند، رییس الوزرای کابینهٔ طالبان، دو معاون وی، و امیر خان متقی،‌ سرپرست وزارت خارجهٔ کابینهٔ طالبان.

بحران بشری ناشی از رکود اقتصادی

این مقام ارشد ملل متحد همچنین گفت که بحران بشری در افغانستان در حال بدتر شدن است و به دلیل منجمد ساختن میلیارد ها دالر سرمایهٔ افغانستان در بانک های خارجی، بحران دیگر در آن کشور در راه است.

خانم لاینز گفته است که اقدام جامعه بین المللی مبنی بر منجمد کردن سرمایه های افغانستان قابل درک است، زیرا تلاش صورت می گیرد تا طالبان که عملاً حکومت را در دست دارند، از سرمایه های افغانستان سو استفاده نکنند.

اما این مقام ملل متحد گفته است که این اقدام در عمل اقتصاد افغانستان را با سقوط مواجه می کند و چنین وضعیت ممکن موجب فقر و گرسنگی میلیون‌ها شهروند آن کشور شود،‌ وضعیتی که ممکن موجب سرازیر شدن مهاجرت ها شود و افغانستان را برای نسل‌ها به عقب برگرداند.

خانم لاینز گفته است که راه های جستجو شود تا کمک های بشری کافی برای افغانستان فراهم شود و به سرعت پول به افغانستان فراهم شود تا از سقوط کامل اقتصادی و نظم اجتماعی در آن کشور جلوگیری شود.

اما این نمایندهٔ ملل متحد گفته است که پول ها به گونهٔ به دسترس افغانستان قرار داده شود که از سوی مقام های طالبان مورد سو استفاده قرار نگیرد.

حمایت از حقوق زنان و دختران

ملاله یوسفزی، برندهٔ جایزهٔ صلح ملل متحد که حامی تحصیل زنان و دختران است، نیز از شورای امنیت ملل متحد خواست تا به منظور دفاع از حقوق زنان و دختران، به طالبان پیام روشن بفرستد.

خانم یوسفزی خطاب به شورای امنیت ملل متحد گفت: "یک پیام واضح و صریح به طالبان بفرستید که شرط اساسی هرگونه رابطهٔ کاری، حمایت از حق تحصیل دختران بر اساس معاهدات و کنوانسیون های بین المللی است. بیانیه ها کافی نیست. حکومت طالبان باید حقوق زنان و دختران را تضمین و محافظت کند."

خانم یوسفزی همچنین از شورای امنیت ملل متحد خواست تا با ایجاد و حمایت از مکانیزم نظارتی قوی برای ردیابی و نظارت بر تخطی حقوق بشر در افغانستان، از جمله تمرکز ویژه بر تحصیل دختران، بر طالبان شرایط وضع کند.

اظهارات خانم لاینز و خانم یوسفزی در حالی بیان شده است که قرار است به تاریخ ۱۳ سپتمبر نشست اضطراری در شهر ژینو در مورد کمک های بشری برای افغانستان برگزار شود.

XS
SM
MD
LG