لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ به دیگر نهادهای امدادرسان: افغانستان به شما نیاز دارد


کمیته بین المللی صلیب سرخ روز چهارشنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله ) از سازمان‌های امدادرسان بشری خواست تا به افغانستان باز گردند.

پیتر مورر، رییس کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ در پایان سفر چهار روزۀ خود به افغانستان پس از دیدار با رهبران طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در یک نشست خبری گفت: "من امیدوارم که سازمان‌های دیگر بتوانند راهی برای بازگشت پیدا کنند."

آقای مورر گفت: "از همۀ آن سازمان‌های بشردوستانه قدردانی می‌کنم که توانایی رفع انسداد یا آغاز برنامه‌های خود را دارند، زیرا نیازها انکار ناپذیر اند."

آقای مورر از بانک جهانی نیز خواست تا بودجه خود برای حمایت از سیستم از قبل متزلزل صحی را از حالت تعلیق به درآورد. بانک جهانی به دنبال تصرف کابل توسط گروه طالبان تصمیم گرفت تا پرداخت‌های پولی به افغانستان متوقف شود.

رییس کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ گفت که هرگز در مورد تحریم‌ها موضع‌گیری نمی‌کند، اما تاکید کرد که حمایت بانک جهانی از بخش صحی بسیار مهم است. او از بانک جهانی خواست تا حمایت خود از سیستم صحی در افغانستان را از سرگیرد.

افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و در پی تعلیق ناگهانی میلیاردها دالر کمک‌های خارجی در پی سقوط دولت تحت حمایت غرب و پیروزی طالبان در ماه گذشته، دچار بحران شدید شده است.

رییس صلیب سرخ گفت: "به هراندازه‌ که سازمان‌های دیگر کارهایشان را تعلیق کنند و یا کارمندان [خارجی] و پرسونل مجرب افغان خود را از افغانستان خارج کنند به همان اندازه انتظارات از صلیب سرخ بیشتر می‌شود. "

طالبان در رژیم قبلی در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱روابط خوبی با سازمان‌‌های امدادرسان نداشتند و در نهایت اکثر آنها را اخراج کردند. اما این بار، این گروه گفته است که از سازمان‌های امداد رسان خارجی استقبال می‌کند و از کارکنان خارجی و محلی آنها محافظت می‌کند.

رییس صلیب سرخ همچنین گفته است که طالبان تمایل نشان داده اند که صلیب سرخ نظارت بر شرایط زندان‌ها را ادامه دهد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ که از سال ۱۹۸۷ در افغانستان کار می کند، حدود ۱۸۰۰ کارمند ملی و بین المللی در این کشور دارد که شامل تیم‌های جراحی نیز می‌باشد.

در همین حال یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری هشدار داد که افغانستان در حال سقوط به سمت "بحران انسانی" است.

رامیز الکباروف، مسوول هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد گفت که ادامهٔ‌ منازعه،‌ خشکسالی و کاهش کمک‌های بین المللی از جمله عواملی است که مردم افغانستان را با "بحران انسانی" مواجه می‌کند.

این مقام ملل متحد همچنین گفت که اگر این کمک‌ها به موقع فراهم نشود، کودکان در افغانستان به مواد غذایی دسترسی نخواهند داشت. او افزود که حد اقل بیش از ۳۳ در صد مردم در سراسر افغانستان در حال حاضر مطمین نیستند که خود و اعضای خانواده‌های شان به یک وقت غذا دسترسی خواهند داشت یا خیر؟‌

تقاضای ملل متحد برای فراهم آوری کمک مالی در حالی صورت گرفته است که پس از تسلط طالبان بر کابل،‌ کشورهای غربی و شماری از سازمان های بین المللی میلیاردها دالر ذخایر پولی افغانستان را در بانک‌های بین المللی منجمد کرده اند.

XS
SM
MD
LG