لینک های دسترسی

Breaking News

شاهد بحران تمام عیار حقوق بشری در ایران استیم - ملل متحد


نشست ویژهٔ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز پنج شنبه ۲۴ نومبر (سوم قوس) برای بررسی سرکوب اعتراضات در ایران برگزار شد و بسیاری از کشورها با محکوم کردن سرکوب معترضان از سوی جمهوری اسلامی خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب شدند.

وولکر تورک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ابتدای این جلسه گفت: "شاهد یک بحران تمام عیار حقوق بشری استیم. در بیش از ۱۵۰ شهر و در همهٔ ولایت‌های ایران اعتراضات جریان داشته است. وضعیت کنونی غیرقابل تحمل است. نیروهای امنیتی از گلوله‌های جنگی علیه معترضان غیرمسلح استفاده می‌کنند."

جاوید رحمان، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور ایران در این نشست گفت: "از زمان شروع این اعتراضات، مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی دستور داده‌اند به هر بهایی اعتراض‌ها سرکوب شود. حاضر نشده‌اند با معترضان گفت‌وگو کنند. انواع شکنجه‌ها علیه معترضان بازداشت شده از جمله تعرض جنسی اجرا می‌شود."

در پی مرگ مهسا امینی، بانوی ۲۲ سالۀ کرد در بازداشت پولیس گشت ارشاد ایران، اعتراضات ضد دولتی در آن کشور به تاریخ ۲۶ سنبله آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

خدیجه کریمی، نماینده جمهوری اسلامی در این شورا در سخنرانی خود مدعی شد که کشورهای غربی در ایران مداخله کرده و نیز غرب را متهم کرد که با وضع تحریم‌ها جان مردم را به خطر می‌اندازند.
او همچنین مدعی حمایت میلیونی مردم ایران از جمهوری اسلامی شد.

آنالنا بیربوک، وزیر خارجهٔ آلمان با انتقاد از سرکوب معترضان توسط جمهوری اسلامی گفت: "بیش از ۱۵ هزار تن دستگیر شده و رژیم حاکم بر ایران معترضان را با مجازات مرگ تهدید می‌کند. چرا؟ چون فقط زنان، کودکان و مردان ایرانی می‌خواهند در آزادی و بدون ترس زندگی کنند."

خانم بیربوک در این نشست افزود: "در بسیاری از موارد از ایران خواسته‌ایم که اقدامات سرکوبگرانه را متوقف کند، اما پاسخ آن فقط سرکوب بیشتر و شدیدتر بوده است. برای همین پیشنهاد می‌کنیم یک نهاد مستقل سازمان ملل تشکیل شود و جلوی این خشونت‌ها را بگیرد."

در همین حال، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تا دوم قوس کم از کم ۴۴۰ نفر کشته شده اند که ۶۱ نفر کشته شدگان کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند.

میشایل تایلر، نماینده ایالات متحده در شورای حقوق بشر ملل متحد گفت: "همه شاهد سرکوب‌ها در ایران هستیم. ما شجاعت زنان و دختران را تحسین می‌کنیم. آن‌ها برای چیزی ایستاده‌اند که بنیان حقوق بشر است. شکنجه و بدرفتاری‌ها با معترضان باید متوقف شود. همین هفته پیش در مهاباد از ابزار مرگبار برای ساکت کردن معترضان استفاده کردند. ما نباید مهسا امینی و کیان پیرفلک را فراموش کنیم."

در هنگام سخنرانی تایلر، همراهانش عکس‌ها و اسامی کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران را در دست گرفتند.

اعتراضات اخیر در ایران یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

قوه قضاییهٔ ایران روز چهار شنبه ۱۶ نومبر اعلام کرد که محاکم این کشور سه نفر دیگر را به اتهام دست داشتن در خشونت‌های مرتبط با اعتراضات به مرگ مهسا امینی به اعدام محکوم کرده است که با این حساب شمار احکام اعدام مرتبط به این تظاهرات به پنج مورد رسید.

XS
SM
MD
LG