لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: عمال داعش در تقریباً سرتاسر افغانستان فعال اند


عکس آرشیف: جنگجویان داعش که به حکومت پیشین افغانستان تسلیم شده اند. طالبان و حکومت پیشین افغانستان همواره از دستگیری عمال داعش خبر داده اند
عکس آرشیف: جنگجویان داعش که به حکومت پیشین افغانستان تسلیم شده اند. طالبان و حکومت پیشین افغانستان همواره از دستگیری عمال داعش خبر داده اند

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی ملل متحد در امور افغانستان از گسترش دامنۀ داعش در افغانستان هشدار داده و گفته است که این گروه با استفاده از بی‌ثباتی دوامدار، حضور خود را در آن کشور گسترش بخشیده است.

خانم لاینز روز چهارشنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: "زمانی [حضور و فعالیت]شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی به چند ولایت و کابل محدود بود، اما اکنون به نظر می‌رسد که تقریباً در تمام ولایات حضور و فعالیت فزاینده دارند."

او همچنین با اشاره به افزایش حملات داعش در افغانستان گفت که عمال داعش در سال روان ۳۳۴ حمله را در افغانستان انجام داده اند، حالانکه به گفتۀ وی در سال ۲۰۲۰ شمار حملات این گروه به ۶۰ می‌رسید.

نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی ملل متحد در امور افغانستان گفت که بیشتر حملات گروه داعش در افغانستان، شیعیان را هدف قرار می‌دهد. در چند روز گذشته چندین انفجار در ساحات شیعه نشین شهر کابل به وقوع پیوسته که گروه داعش مسوولیت اکثر این حملات را به دوش گرفته است.

با آنکه گروه طالبان از انجام عملیات بر ضد داعش، کشتن ده‌ها جنگجو، دستگیری صدها جنگجوی دیگر و تخریب چندین سلول داعش در افغانستان خبر داده اند. در تازه ترین مورد، طالبان روز پنجشنبه ۱۸ نومبر از تخریب یک سلول داعش، کشته شدن یک جنگجو و دستگیری چند جنگجوی دیگر آن گروه در ساحۀ خیرخانۀ شهر کابل خبر دادند.

اما خانم لاینز با ابراز نگرانی از چگونگی عملیات طالبان بر ضد داعش گفت: "طالبان اصرار می‌ورزند که کارزار جدی را بر ضد شاخۀ خراسان داعش به راه انداخته اند، اما این کارزار نگران کننده است، زیرا به نظر می‌رسد که به شدت متکی به بازداشت‌ها و کشتارهای فراقضایی اعضای مظنون داعش است."

این مقام سازمان ملل متحد از جامعۀ جهانی خواست که توجه بیشتری را در این زمینه معطوف کنند. او همچنان از وضعیت بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

مقام‌های امریکایی نیز ابراز نگرانی کرده اند که پس از خروج قوای خارجی از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، خطر گسترش دامنه و افزایش فعالیت و حملات داعش و ظهور مجدد عمال القاعده در آن کشور متصور است.

پس از مسلط شدن گروه طالبان بر افغانستان در اواسط ماه اگست، حملات داعش که طالبان آن را گروه "تکفیری" و "خوارج" می‌خواند، افزایش یافته است.

تنها در حملۀ مهاجم انتحاری داعش در نزدیکی دروازۀ ورودی میدان هوایی کابل در جریان عملیات تخلیۀ نظامی، کم از کم ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند.

داعش پس از آن حملات مرگبار دیگری را بر مساجد شیعیان در ولایت‌های کندز و قندهار انجام داد. در حمله بر مسجد امام بارگاه در قندهار کم از کم ۴۷ نفر کشته و حدود ۷۰ نفر زخمی شدند و در حمله بر مسجد کندز نیز ۴۶ غیرنظامی کشته و ۱۴۳ نفر دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG