لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به مسک: تویتر به حقوق بشر احترام بگذارد


رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد روز شنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) از ایلن مسک، مالک جدید تویتر که خود را از حامیان مطلق آزادی بیان می‌داند، خواست تا احترام به حقوق بشر را در محراق این شبکهٔ اجتماعی قرار دهد.

مسک، ثروتمندترین فرد جهان، یک هفته پیش در یک معامله جنجالی کنترول شبکهٔ تویتر را در دست گرفت و یکی از نخستین اقدامات او پس از تکمیل خرید تویتر به مبلغ ۴۴ میلیارد دالر، انحلال هیات مدیره و اخراج مدیران ارشد این شبکهٔ اجتماعی، از جمله ویجایا گاد، مسوول اعتماد و امنیت این شبکه اجتماعی، بود.

افزون بر آن، آقای مسک روز جمعه چهارم نومبر تقریبا نیمی از ۷۵۰۰ کارمند از جمله کارمندان بخش حقوق بشر این شبکه را از کار اخراج کرد.

ولکر ترک، رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد در نامه‌ای سرگشادهٔ به مسک نگاشته که خبرهای مبنی بر اخراج تمام کارمندان بخش حقوق بشر تویتر "از دیدگاه من آغاز دلگرم کننده‌ای نبوده است".

در نامهٔ ترک آمده است: "مانند همه شرکت‌ها، تویتر نیز باید آسیب‌های مرتبط با سکوی خود را درک کند و برای رفع آنها گام بردارد."

مسک با اشاره به نماد یا لوگوی تویتر که یک پرندۀ آبی‌رنگ است، در یک تویت نوشت: "پرنده آزاد شد." این اظهارات مسک سبب نگرانی فعالان حقوق بشر از فضای بی‌حد و حصر آزادی بیان در این شبکه شده است.

مسک که رییس اجراییهٔ شرکت موترسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس اکس (SpaceX) نیز است، پیش از این گفته بود برای اینکه تویتر توانایی خود را برای آزادی بیان درک کند، این شرکت باید خصوصی شود.

رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد در نامه‌اش همچنان گفته است که احترام به حقوق بشر باید ستون‌های محافظوی برای استفاده و تکامل تویتر باشد. او

ترک در این نامه شش اصل اساسی را از منظر حقوق بشر بیان کرده و از مسک خواسته تا آنها را در اولویت مدیریت تویتر قرار دهد. در این شش اصل، حفاظت از آزادی بیان و حریم شخصی و تضمین شفافیت شامل است.

تویتر همچنان روز شنبه اپلیکشن خود در اپل ستور را تجدید کرد و اکنون کاربران برای دریافت علامت تاییدی آبی باید حدود هشت دالر بپردازند.

تویتر اعلام کرده کسانیکه اکنون حساب تویتر باز می‌کنند می‌توانند با پرداخت ۷.۹۹ دالر در ماه علامت آبی تاییدی را در کنار نام کاربری خود دریافت کنند.

علامت آبی رنگ در کنار نام کاربر به این معنا است که تویتر تایید می‌کند که حساب متعلق به همین شخص یا شرکت است.

این غول رسانه اجتماعی که یک شرکت سهامی بود،‌ اکنون به شرکت خصوصی متعلق به یک فرد، ایلن مسک،‌ مبدل شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری فرانس پرس و رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG