لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به طالبان: محدودیت‌های 'بد' بر زنان را فوراً پایان دهید


کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد روز سه شنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) از طالبان خواست تا از هدف قرار دادن زنان و دختران در افغانستان دست بکشند و از پیامدهای "بد" آن هشدار داد.

ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت: "هیچ کشوری نمی‌تواند از نظر اجتماعی و اقتصادی با حذف نیمی از جمعیت آن رشد کند - در واقع زنده بماند."

آقای ترک افزود که چنین سیاست‌ها خطر بی‌ثباتی در افغانستان را به همراه خواهد داشت و تاکید کرد که "این محدودیت‌های غیرقابل درک بر زنان و دختران نه تنها باعث افزایش درد و رنج همه افغان‌ها می‌شود، بلکه می‌ترسم خطری فراتر از مرزهای افغانستان نیز ایجاد کند."

کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد علاوه کرد: "من از مقامات کنونی [طالبان] می‌خواهم که احترام و حمایت از حقوق همه زنان و دختران را تضمین کنند – تا در همه جنبه‌های زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور دیده شوند، شنیده شوند و مشارکت داشته باشند."

به سلسلۀ دستورهای سخت‌گیرانه بر زنان، وزارت اقتصاد طالبان روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد.

"عدم رعایت حجاب اسلامی و سایر قوانین و مقررات نافدهٔ حکومت طالبان مرتبط به این امر" دلیل این تصمیم بیان شده است.

آقای ترک گفت: " ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی، آنها و خانواده‌هایشان را از درآمد و حق مشارکت مثبت در توسعه کشور و رفاه هموطنان خود محروم می‌کند. این فرمان اخیر مقامات کنونی عواقب وحشتناکی برای زنان و برای همه مردم افغانستان خواهد داشت."

کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد تاکید کرد: "این ممنوعیت به طور قابل توجهی ظرفیت این سازمان‌های غیرحکومتی برای ارایه خدمات ضروری را اگر از بین نبرد، شدیداً آسیب می‌رساند."

پیش از این حدود یک هفته پیش، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان با فرستادن مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" دستور داد که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است.

پس از آن، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان "بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران" را به عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها مطرح کرد.

کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد گفت: "زنان و دختران را نمی‌توان از حقوق ذاتی‌شان محروم کرد. تلاش‌های مقامات کنونی برای خاموش و نامریی کردن آنان موفق نخواهد شد."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG