لینک های دسترسی

Breaking News

منع تحصیلات عالی دختران؛ زنان خواستار ایستادگی مردم در برابر این تصمیم طالبان شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

گروهی از زنان افغان در همایشی در یک مکان سربسته، از مردم خواستند که در مقابل تعلیق آموزش عالی دختران به پا خیزند.

این زنان ناوقت روز یکشنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گفتند که به دلیل شرایط دشوار، همایش اعتراضی شان را در فضای بسته برگزار کرده اند.

یکی از معترضان که به دلیل مسایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت: "مردم باید دوشادوش زنان افغانستان در مقابل بی‌عدالتی و تبعیض جنسیتی که هر روز بالای زنان افغانستان تحمیل می‌شود، ایستادگی و از زنان افغانستان حمایت کنند."

این معترض معتقد است که ایستادگی مردم در برابر این تصمیم حکومت طالبان سبب خواهد شد تا زنان به "تحصیل، آزادی، کار و امنیت" دست یابند.

این در حالی است که سه روز پیش، کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان نیز خواستار حمایت مردان از اعتراض زنان در برابر ممنوعیت تحصیلات عالی دختران شده بود.

او در رشته تویت‌هایی به مردان افغانستان گفته بود: "منتظر چی هستید؟ آیندۀ شما در خطر است، پس حالا وقت آن فرا رسیده است و ما از مردان افغان می‌خواهیم تا در کنار زنان افغان بایستند، چون این‌ها همه خانواده‌های شما هستند."

طالبان به دنبال اعلام تحصیل دختران به جنگجویان شان در شهرها دستور آماده باش داده اند. حکومت این گروه در چند ولایت از جمله کابل و هرات، اعتراضات اخیر زنان را سرکوب کرده است.

از سوی دیگر روز گذشته جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان از اظهارات خانم دکر استقبال کرده است.

این جنبش با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، تا کنون همواره زنان را هدف قرار داده و به حیث ابزار تامین منافع سیاسی در بازی‌های سیاسی شان مورد استفاده قرار داده اند.

این جنبش با اشاره به بستن پوهنتون‌ها، مراکز آموزشی به روی دختران و ممنوعیت ورود کارمندان زن در مراکز آموزشی و پوهنتون‌ها گفته است که طالبان با این عملکرد "زشت و سیاه" افغانستان را به زندان زنان تبدیل کرده اند.

اعضای جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان فرمان بسته‌شدن پوهنتون‌ها و مراکز آموزشی برای دختران را محکوم کرده و از جامعه‌ جهانی، به ویژه سازمان‌ملل خواستار "شدیدترین وضع تحریم‌ها" بر طالبان شده اند.

در اعلامیه آمده است: "از استادان دانشگاه و دانشجویان می‌خواهیم که علیه این فرمان زن‌ستیزانه و ضد انسانی طالبان ایستاده شوند و از رفتن به صنوف درسی خودداری کنند. ما از مردم افغانستان، مشخصاً مردان افغانستان با صدای بلند و رسا تقاضا می‌کنیم که زنان افغانستان ایستاده شوند و روند مبارزه مدنی زنان افغانستان را همه شمول سازند."

همچنان این جنبش خواستار توقف ارسال هفته‌وار ۴۰ میلیون دالر از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل به افغانستان شده است. اعضای این جنبش از نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی خواسته اند که از موارد نقض حقوق بشری در افغانستان نظارت جدی کنند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، حدود یک هفته پیش طی مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" گفت که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" کنند.

چند روز بعد از این دستور، او "بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران" را به عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها مطرح کرد.

XS
SM
MD
LG