لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر تحصیلات عالی طالبان: دین مهم‌تر از مصالح ملی، توسعه و تمدن جامعه است


ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان
ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان روز یکشنبه‌ ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گفت که دین اسلام مهم‌تر از مصالح ملی،‌ توسعه و تمدن جامعه است.

ندیم در جریان یک سخنرانی که ویدیوی آن در رسانه‌های اجتماعی نشر شده در رابطه به این که طالبان چرا مکاتب دختران باز نمی‌شود و چرا به زنان اجازه کار داده نمی‌شود گفت که"ما مسلمان‌ استیم و نسبت به هر چیزی دیگر، دین برای ما مهم‌ترین است... اگر مقصد اصلی امارت اسلامی تمدن و ترقی مردم می‌بود پس نیازی به جنگ هم نمی‌بود. از همان اول هم جنگ نیاز نبود. اسامه [بن لادن] را تسلیم می‌کردیم. زنان را آزادی می‌دادیم، چیزی که اکنون می خواهند، این قدر شهید نمی‌دادیم."

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت تحصیلات عالی طالبان هفتهٔ گذشته در مکتوبی عنوانی پوهنتون‌های دولتی و خصوصی صادر کرد و دستور داد که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است.

این دستور تازهٔ طالبان واکنش‌هاید شدید ملی و بین المللی را در پی داشت. محصلین در برخی ولایت افغانستان از جمله کابل، هرات و ننگرهار علیه این تصمیم مظاهره کردند. بسیاری از کشورهای غربی و برخی کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی این فیصلهٔ طالبان را محکوم کرده و از مقام‌های این گروه خواستند تا تصمیم خود را تغییر دهند.

اما ندیم در ادامهٔ‌ این سخنرانی خود در واکنش به انتقاد‌های بین المللی گفت: " دین خداوند به ما اجازه نمی‌دهد خواهش‌های کافران را بر‌آورده سازیم. حجاب حکم خداوند متعال در کتاب است. کافران می‌گویند بر رعایت حجاب زنان تاکید نکنید و آن طرف کتاب الله تعالی بر حجاب تاکید دارد و اینجا کافر می‌گوید، بی حجابی. لذا من مکلف استم، مسلمان استیم ادعای نظام اسلامی را کرده ام. مجبوری است که زنان را مجبور سازم تا حجاب را رعایت کنند." گروه طالبان به پیروان سایر ادیان کافر خطاب می‌کند.

شماری از کشورها از جمله ایالات متحده هشدار داده اند که ادامهٔ چنین عملکرد طالبان، عواقبی را در قبال خواهد داشت.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در واکنش به هشدارهای این کشورها گفت:‌‌ " اگر محدودیت‌ها وضع می‌کنند، اگر جنگ را آغاز می‌کنند، هر آمادگی که دارند، این مجبوری ما است که احکام دین خود را نافذ کنیم. در اینجا نه مراعات کسی را کرده می‌توانیم، نه حرف کسی را قبول کرده می‌توانیم و آزرده هم نمی‌شویم که به این خاطر بر ما مشکلات وضع شود."

پس از وضع محدودیت بر آموزش زنان و دختران در پوهنتون‌ها،‌ وزارت اقتصاد طالبان نیز زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد. این اقدام نیز موجب واکنش‌های شدید ملی و بین المللی شده است.

با مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، این گروه مانع بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران افغان شد، اما دانشجویان دختر تا هفتهٔ‌ گذشته اجازه داشتند که به پوهنتون بروند.

ممنوعیت بر حق تحصیل دختران از سوی طالبان در حالی وضع می‌شود که کمتر از سه ماه پیش، هزاران زن و دختر افغان در امتحان کانکور شرکت کردند و چند روز پیشتر امتحانات نهایی صنف دوازدهم از هزاران دختر افغان اخذ شد.

در آغاز طالبان به پوهنتون‌ها دستور داده بود تا هنگام تدریس میان دانشجویان پسر و دختر پرده کشیده شود.

افزون بر وضع محدودیت بر آموزش دختران و زنان، حکومت طالبان محدودیت‌های دیگری را در عرصه‌های زندگی اجتماعی بر زنان وضع کرده و در چند هفتۀ اخیر زنان و دختران را از رفتن به پارک‌های تفریحی، تمرین در کلب‌های ورزشی و رفتن به حمام‌های عمومی منع کردند.

جامعۀ بین المللی همواره بر عملکرد طالبان انتقاد کرده و این گروه را به احترام به حقوق به شمول حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران و تشکیل حکومت فراگیر متشکل از تمام گروه‌ها و اقوام افغانستان ترغیب کرده است.

XS
SM
MD
LG