لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به طالبان: در مورد حقوق زنان از سایرکشورهای اسلامی پیروی کنید 


رییس شورای حقوق بشر ملل متحد امروز جمعه اول جولای (۱۰ سرطان) از طالبان خواست تا "سرکوب سیستماتیک" زنان و دختران را پایان داده و برای بهبودی حقوق زنان از روش سایر کشورهای اسلامی پیروی کنند.

میشل بچلیت حین سخنرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژینو از " وضعیت مایوس کننده" زنان و دختران افغان ابراز نگرانی کرده و آن را تقبیح کرد.

خانم بچلیت گفت که پس از تسلط طالبان در ماه اگست سال گذشته " زنان و دختران مهم ترین و سریع ترین عقب‌گرد را در استفاده از حقوق شان تجربه می‌کنند" و افزود که اگر کدام تغییری فوری بوجود نیاید، "آینده آنها تاریکتر خواهد بود".

رییس شورای حقوق بشر ملل متحد در این نشست که برای بررسی وضعیت زنان و دختران افغان برگزار شده بود خواستار "تلاش‌های هماهنگ‌تر" از سوی جامعه جهانی برای وادار کردن طالبان به احترام به حقوق زنان و دختران شد.

خانم بچلیت افزود: " من قویاً مقامات بالفعل[طالبان] را ترغیب می‌کنم تا با سایر کشورهای عمدتاً مسلمان که در ارتقاع حقوق زنان و دختران دست بلند دارند، البته همانطوریکه در قوانین بین المللی تضمین شده است ... تعامل نمایند"

این در حالی است که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در "گردهمایی بزرگ" عالمان دین و بزرگان قومی در کابل بر نافذ شدن شریعت اسلامی تاکید کرده و گفته است که حتا اگر بر آنان بم اتم هم استعمال شود، یک گام از راه شریعت پا پس نمی‌کشند.

او خطاب به جامعه جهانی گفت: "جهان نباید در امور افغانستان مداخله کند، ما مستقل هستیم و دستورهای کسی را نمی‌پذیریم."

میشل بچلیت که در ماه مارچ سال روان از افغانستان بازدید کرده بود، گفت که مکاتب متوسطه بر روی بیش از یک میلیون شاگرد طبقه اناث مسدود است و زنان به طور گسترده از رفتن به کار و سفر بدون محرم منع شده اند و ضمناً دستور داده شده که حین حضور یافتن در اماکن عام باید صورت خویش را بپوشانند.

باوجود تعهدات طالبان مبنی بر برخورد نرمتر و متفاوت‌تر از سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ، از زمانی که این گروه دوباره به قدرت رسیده است، به تعهدات خود عمل نکرده است؛ مکاتب متوسطه و لیسه دختران هنوز هم مسدود است و زنان به استثنایی در چند اداره، حق کار و سفر را ندارند.

طالبان حاکمیت قبلی شان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بود.

خانم بچلیت افزود:" با وجود این همه ضمانت ها ما شاید حذف روز افزون زنان و دختران از انظار عامه و سرکوب نهادینه و سیستماتیک [زنان و دختران ] استیم."

او از حکومت طالبان خواست تا یک تاریخ معین را برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران مشخص کنند و دستور‌های سفر با محرم شرعی و پوشاندن صورت را لغو کنند.

XS
SM
MD
LG