لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ملل متحد از گسترش کروناویروس و شورش در زندان‌ها


دفتر کمیشنری حقوق بشر ملل متحد از ازدحام بیش از حد و وضیعت نامناسب بهداشتی در زندان‌های امریکای جنوبی و گسترش کروناویروس در زندان‌های قارۀ امریکا به شمول ایالات متحده ابراز نگرانی کرده است.

مقام‌های ملل متحد بدون ارایۀ آمار دقیق گفته اند که هزاران زندانی در زندان‌های امریکایی شمالی و جنوبی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند.

به گفتۀ این مقام‌ها نبود خدمات صحی مناسب برای رسیدگی به بیماران کووید-۱۹در زندان‌ها موجب شورش‌های مرگبار در داخل محابس شده است.

هراس و نگرانی از گسترش کروناویروس، در هفته‌های اخیر سبب شورش زندانیان در ونزویلا، پیرو و کولمبیا شده است.

به تاریخ اول ماه می، در شورش زندانیان در یکی از زندان‌های ونزویلا، ۴۷ زندانی جان های شان را از دست دادند و شماری از زندانیان در شورش در زندان‌های پیرو و کولمبیا نیز کشته و زخمی شدند. ملل متحد خواستار تحقیقات سرتاسری در مورد این شورش‌ها شده است.

روپرت کاویل، سخنگوی کمیشنری حقوق بشر ملل متحد گفته است که بسیاری از زندانیان در ارجنتاین، برازیل، کولمبیا، مکسیکو و ایالات متحده تلاش به فرار از زندان کرده‌اند.

او گفته است که زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها در سرتاسر جهان باید به صورت دوامدار از سوی ادارات مستقل نظارت شود و زندانیانی که به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند، قرنطین شوند و به آنان مراقبت‌های لازم صحی ارایه شود.

در پی گسترش کروناویروس، شماری از کشور های جهان به شمول ایران و افغانستان ده‌ها هزار زندانی را به گونۀ موقت، مشروط و یا هم دایم از قید آزاد کردند.

XS
SM
MD
LG