لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما به طالبان: آزادی زنان ربوده شده را تضمین کنید 


پس از آن که گزارش‌هایی در رابطه به بازداشت چند تن از فعالان زن از کابل نشر شد، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان از گروه طالبان خواست تا رهایی آنان را تضمین کند.

دیبرا لاینز نمایندهٔ ویژهٔ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان امروز ۲۴ جنوری (چهارم دلو) در جریان دیدار با سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلهٔ طالبان در کابل، خواست این موضوع را بررسی کرده و آزادی این زنان فعال را تضمین کنند.

فعالان زن در افغانستان گفته اند که هفتۀ گذشته تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، دو فعال حقوق زنان که در تظاهرات ضد طالبان شرکت داشتند، از خانه‌های شان در کابل بازداشت شده اند. طالبان گفته اند که در بازداشت و ناپدید شدن این دو فعال زن دست ندارند.

خانم پریانی، هفتهٔ‌ گذشته ویدیویی را در رسانه‌های اجتماعی در حالی نشر کرد که فریاد میزد و می‌گفت که طالبان در عقب دروازهٔ خانه او آمده اند.

با وجود آنکه در مورد بازداشت این زنان فعال حتا در نشست فعالین جامعهٔ مدنی با طالبان در ناروی نیز بحث صورت گرفت، تا اکنون واضح نشده است که آنان در چه حالتی اند و در کجا به سر می‌برند.

هدا خاموش، فعال حقوق زنان که در نشست روز یکشنبه در اسلو شرکت داشت، تصاویر پریانی و ابراهیم‌خیل را بلند کرد و از سرپرست وزارت خارجۀ طالبان خواست تا همان لحظه به کابل زنگ زده و خواستار رهایی این دو زن شود. گزارش‌ها حاکی است که آقای متقی نیز همان دم به کابل زنگ زد.

پیش از این، شهرزاد اکبر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از بی توجهی جامعهٔ جهانی در خصوص این قضیه انتقاد کرده بود.

او در یک تویت نگاشته است: "من با دوستانم، همکارانم در تماس ام و صفحات تویتر را به امیدواری خبر رهایی زنان معترض می‌پایم. می‌پالم تا ببینم که کی در جامعهٔ جهانی خواستار تحقیقات و رهایی آنان می‌شود. تقریباً هیچ همبستگی از قدرتمندان و هیچ خبری در این مورد وجود ندارد."

با آنهم، شفیع الله اعظم، یک عضو هیات مذاکره کنندهٔ طالبان در ناروی از بازداشت این زنان فعال توسط طالبان اظهار بی خبری کرده و افزود که برخی از فعالین از چنین فرصت‌ها برای گرفتن پناهندگی استفاده می‌کنند.

پیش از این نیز یوناما در مورد ناپدید شدن این دو زن فعال از گروه طالبان خواستار وضاحت شده و تاکید کرده بود که آنان باید در مورد "محل نگهداری و بود و باش" این زنان وضاحت دهند.

XS
SM
MD
LG