لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما به طالبان: از وضع ناگوار رسانه‌ها و تهدیدات خبرنگاران نگرانیم


نمایندۀ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان نگرانی‌اش را دربارۀ وضعیت ناگوار رسانه‌ها و خبرنگاران با سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان مطرح کرد.

یوناما ناوقت شنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) گفت: "[خانم لانیز] با ابراز نگرانی از تهدیدها و محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها، از وزارت اطلاعات و فرهنگ [طالبان] خواست تا با خبرنگاران گفتگوی سازنده داشته باشد."

خانم لاینز در دیدار با خیرالله خیرخواه، سرپرست این وزارت همچنین خواهان اقدامات فوری برای بازگشت همۀ دختران به مکاتب شده است.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، خشونت‌ها علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در کابل و اکثر ولایات افزایش یافته و نهادهای حامی خبرنگاران گفته اند که بیشتر این خشونت‌ها از سوی طالبان بوده است.

همچنین در هفته‌های اخیر طالبان چندین خبرنگار و مسوول رسانه‌ها را در کابل، کندهار، هرات و برخی ولایات دیگر به گونۀ "خودسرانه" بازداشت کرده اند.

در این حال، برخی از خبرنگاران افعان می‌گویند که با گذشت هر روز، کار خبرنگاری و رسانه‌ای در این کشور دشوارتر می‌شود و طالبان از طرق‌ مختلف بر آنان فشار وارد می‌کنند.

یکی از این خبرنگاران در کابل که به دلیل مشکلات امنیتی از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که توقیف، لت و کوب و تهدید خبرنگاران از سوی طالبان سبب شده است که بسیاری آنان مسلک شان را ترک کنند.

او همچنین گفت که شماری از خبرنگارانی که در کابل و دیگر ولایات حضور دارند، به دلیل ترس از توقیف و اذیت و آزار از سوی طالبان، در تلاش بیرون شدن از این کشور اند.

این خبرنگار افغان تاکید کرد که به دلیل فشار طالبان، بسیاری رسانه‌ها و خبرنگاران در کابل و ولایات ناگزیر می‌شوند تا موضوعات انتقادی مربوط به حکومت طالبان و رهبران آنان را حذف کرده و دست به خودسانسوری بزنند.

این در حالی است که دو روز پیش هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از ادامۀ توقیف خودسرانۀ خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای توسط طالبان در این کشور ابراز نگرانی کرد و از این گروه خواسته است که ارعاب رسانه‌ها را متوقف کند.

یوناما اضافه کرد که هیچ نشانه‌ای از کاهش میزان بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای توسط طالبان وجود ندارد.

به گفتۀ ملل متحد، طالبان در بسیاری موارد به بازداشت‌شدگان اجازۀ هیچ‌گونه تماس به بیرون از نظارت‌خانه‌ها را نداده اند.

در تازه‌ترین مورد، طالبان غلام‌ربانی هدفمند، نمایندۀ ولایتی کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان در ولایت غور و گل احمد خسرو، یک خبرنگار محلی را در این ولایت بازداشت کردند.

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران گفته است که طالبان آقای خسرو را پس از چندین ساعت بازجویی، دوباره رها کرده اند، اما از سرنوشت نمایندۀ این کمیته در ولایت غور هیچ خبری نیست.

این کمیته افزوده که با تماس‌های مکرر با مسوولان طالبان، تا اکنون در مورد چگونگی بازداشت آقای هدفمند هیچ پاسخی دریافت نکرده است. این کمیته همچنین از طالبان خواسته است که باید هرچه زودتر این نمایندۀ ولایتی‌اش را رها کنند.

پیش از این انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز از افزایش محدودیت‌ها بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود که هنوز هم بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان ادامه دارد.

به گفتۀ این انجمن، یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در هفت ماه اخیر، ۱۱۴ قضیه خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته که مسوول بیشتر آن افراد طالبان بوده است.

XS
SM
MD
LG