لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران: طالبان در دو روز ۱۱ خبرنگار را بازداشت کردند


کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طالبان در دو روز گذشته، ۱۱ خبرنگار و مسوولان برخی رسانه‌ها را در کابل و برخی ولایات دیگر بازداشت کرده اند.

این کمیتۀ ناوقت روز جمعه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این مدت، هفت خبرنگار به شمول مسوولان تلویزیون خاور و تلویزیون هفت در کابل و اتل خان ستانکزی، رییس تلویزیون همیشه‌بهار در ولایت ننگرهار توسط افراد طالبان بازداشت شده اند.

این کمیتۀ همچنین افزود که در دو روز گذشته، افراد طالبان وارد تلویزیون خصوصی طلوع‌نیوز در کابل شده و خپلواک ساپی، مدیر خبر، بهرام امان، مجری و نافع خلیق مسوول حقوقی این تلویزیون را بازداشت کردند.

این کارمندان طلوع‌نیوز پس از چندین ساعت توقیف روز گذشته توسط ادارۀ استخبارات طالبان دوباره رها شدند. نهادهای حامی خبرنگاران تا کنون دربارۀ رهایی هشت خبرنگار و مسوول رسانه‌های خاور، هفت و همیشه بهار معلومات نداده اند.

کمیتۀ مصوونت خبرنگارن افغانستان از ادامۀ خشونت و بازداشت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است: "کمیته مصونیت خبرنگاران به این باور است که بازداشت خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای بر وضعیت عمومی رسانه‌ها و کارهای رسانه‌‌ای تاثیر منفی می‌گذارد."

این کمیته همچنین اضافه کرده است که ادامۀ این وضعیت آزادی بیان را در این کشور متاثر خواهد ساخت و روند اطلاع‌رسانی برای شهروندان افغان و حق دسترسی به اطلاعات را صدمه خواهد زد.

این نهاد حامی خبرنگاران گفته است که اقدامات اخیر طالبان علیه رسانه‌ها و خبرنگاران در این کشور، در تعارض با قانون رسانه‌های همگانی افغانستان است که به تازگی از سوی طالبان اعلام شده است.

کمیتۀ مصوونت خبرنگاران افغانستان همچنین خواستار پیگرد جدی بازداشت‌های مسوولان رسانه‌ها و خبرگاران شده و از این گروه خواسته است تا کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای را هرچه زودتر دوباره فعال کند.

ادامۀ خشونت‌ها و بازداشت خبرنگاران توسط افراد طالبان در کابل و اکثر ولایات افغانستان در روزهای اخیر، واکنش‌های را به دنبال داشته است.

اما استخبارات طالبان روز گذشته بازداشت شماری از خبرنگاران را توجیه کرده و آنان را به پایمال کردن "ارزش‌های اسلامی" و "نشر تبلیغات علیه نظام" متهم کرد.

این ادارۀ طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است: " بعضی از رسانه‌ها، مواردی را نشر می‌کردند که احساسات دینی جامعه‌ را مجروح ساخته و امنیت ملی ما را تهدید می‌کردند. برعلاوه‌ٔ آن، عناصر شریر و شرانداز، مواد تبلیغاتی خودرا علیه نظام از محتویات این رسانه‌ها دریافت می‌کردند."

اما استخبارات طالبان در این اعلامیه مشخص نکرده که "عناصر شریر و شرانداز" چه کسانی اند.

XS
SM
MD
LG