لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: ادعاهای نقض حقوق بشر در پنجشیر را زیر نظر داریم


پس از نشر گزارش‌ها و ادعاهای مبنی بر کشتار اسیران و نقض حقوق بشر در پنجشیر، هیات معاونت مل متحد در افغانستان ضمن ابراز نگرانی گفته است که وضعیت در پنجشیر و جاهایی دیگر را زیر نظر دارد.

یوناما روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) در پیام کوتاه در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: "در مورد ادعاهای اخیر راجع به نقض جدی حقوق بشر در پنجشیر و جاهای دیگر به شدت نگران هستیم. طرفین بشمول احترام به حقوق زندانیان، تعهدات بین المللی روشنی دارند. یوناما وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان به عدالت کشیدن عاملان هر جنایتی است."

گروه طالبان و جبهۀ مقاومت در دو روز گذشته ادعا داشته اند که تلفات سنگینی را بر همدیگر در پنجشیر وارد کرده اند و همزمان با این ادعاها ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است که افراد مسلح طالبان در یک ساحۀ کوهستانی گروهی از افراد را که ادعا شده است جنجگویان اسیر شدۀ جبهۀ مقاومت است، اعدام صحرایی کرده و به گلوله می‌بندند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان نیز در مورد "اعدام‌های صحرایی" در پنجشیر ابراز نگرانی کرده است.

آقای بنیت در یک پیام تویتر نوشته است: "در مورد ادعاهای اخیر مبنی بر اعدام‌های صحرایی فراقانونی در پنجشیر عمیقاً نگرانم. با یادآوری به همه طرف‌ها از مکلفیت‌های حقوق بشری بین‌المللی، خواستار تحقیق فراگیر و به عدالت کشاندن عاملان این رویداد استم. وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارم."

صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان که روز سه شنبه مدعی شده بود که جنگجویان جبهۀ مقاومت روز شنبه ۱۰ سپتمبر ۳۲ تن از نیروهای قطعات "عمری و بدری" طالبان را در پنجشیر کشته اند، پس از نشر ویدیوهای اخیر طالبان را به ارتکاب جنایات جنگی، نقض ارزش‌های اسلامی و موازین بشری متهم کرده است.

آقای احمدی در تویتر نگاشته است: "طالبان جنایتکار بر خلاف تمام ارزش‌‌های اسلامی، موازین بشری و کنوانسیون ژنیو (در مورد رفتار با اسرای جنگی) هشت تن از اعضای جبهۀ مقاومت را پس از اسارت تیرباران کرده و به شهادت رسانده اند".

با اینحال، سخنگویان طالبان در صحبت با برخی رسانه‌ها کشتار عمدی اسیران را توسط طالبان رد کرده و مدعی شده اند که این افراد هنگامی که قصد حمله به سنگرهای طالبان را در داشتند در نبرد رویارو کشته شده اند.

در یک ویدیوی دیگر که در شبکه‎هاب اجتماعی دست به دست شده است، تعدادی از اجساد نیز دیده می‌شود که به ادعای کاربران، این اجساد مربوط به آنعده نیروهای جبهه مقاومت استند که به اسارت طالبان درآمده بودند.

صدای امریکا تا حال نتوانسته است که صحت این ویدیوها و ادعاها را مستقلانه تایید کند.

پیش از این نیز ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، از وضعیت حقوق بشر در زیر حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت نهاده و این وضعیت "نزول به سمت استبداد" است.

آقای بنیت روز دوشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد خواستار تغییرات اساسی برای رسیدگی به وضعیت بحرانی حقوق بشری در افغانستان شد و افزون بر عقبگرد شدید در زمینۀ حقوق زنان و دختران، به "هدف‌گیری انتقامجویانۀ مخالفان و منتقدان" و سرکوب آزادی بیان از سوی طالبان اشاره کرد.

طالبان یافته‌های گزارش ملل متحد را رد کرده و آن را غیرمسوولانه، عقدمندانه و مبتنی بر معلومات نادرست خوانده است.

XS
SM
MD
LG