لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات غیرنظامیان افغان در ربع اول ۲۰۲۱؛ ۵۷۳ کشته و ۱۲۱۰ زخمی


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر یک گزارش تازه گفته است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۱۷۹۰ غیرنظامی قربانی جنگ شده اند.

یوناما روز روز چهارشنبه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) گفت که از اول ماه جنوری تا پایان ماه مارچ ۲۰۲۱ میلادی، ۵۷۳ غیرنظامی در اثر خشونت‌ها در افغانستان کشته و ۱۲۱۰ تن دیگر زخمی شده اند.

یوناما در این گزارش گفته است که تلفات غیرنظامیان در مقایسه با زمان مشابۀ سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در سه ماه گذشته تلفات زنان ۳۷ درصد و تلفات کودکان ۲۳ درصد در مقایسه با ربع اول سال گذشته افزایش یافته است.

یوناما گفته است که درگیری‌ها، ماین‌گذاری‌ها و قتل‌های هدفمند در این سه ماه، عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده است.

در این گزارش آمده است که درگیری‌ها میان طالبان و نظامیان افغان، بیشترین تلفات را به غیرنظامیان به بار آورده و در این مدت ۱۷۹ غیرنظامی در اثر این درگیری‌ها جان باخته و حدود ۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

پس از آن مواد تعبیه شده انفجاری، ۳۱ درصد، قتل‎‌های هدفمند ۱۹ درصد و حملات هوایی پنج درصد از غیرنظامیان قربانی گرفته اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد ۶۱ درصد این تلفات را به مخالفین مسلح و ۲۷ درصد این تلفات را به نیروهای طرفدار دولت افغانستان نسبت داده است.

در این گزارش، بیش از ۴۳ درصد تلفات به طالبان، پنج درصد به گروه داعش – شاخه خراسان و متباقی آن به عناصر نامشخص مخالف دولت نسبت داده شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به گونۀ مستقیم در ۱۷ درصد تلفات به غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها و حملات هوایی نقش داشته اند.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: " تعداد کشته و مجروحین غیرنظامی افغان، به ویژه زنان و کودکان آزار دهنده است. من از طرفین می‌خواهم فوراً راهی را برای توقف این خشونت پیدا کنند."

خانم لاینز همچنان از طرف‌های درگیر خواست که از هر فرصت ممکن برای برقراری صلح در این کشور استفاده کرده و به خشونت‌ها پایان دهند.

طالبان و حکومت افغانستان تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG