لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن قوای امریکایی را تا ۱۱ سپتمبر از افغانستان بیرون می‌کند- گزارش


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا در نظر دارد سربازان امریکایی را تا تاریخ یازدهم ماه سپتمبر امسال از افغانستان بیرون کند.

واشنگتن پست، به نقل مقامات امریکایی آگاه از این طرح گزارش کرده که انتظار می‌رود این تصمیم به روز چهارشنبه، ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) رسماً اعلام شود.

به این ترتیب، قرار است سربازان امریکایی، حدود چهار ماه بیشتر از زمان تعیین شده در افغانستان باقی بمانند.

در همین حال گروه طالبان گفته است که در صورت عدم خروج سربازان خارجی، این گروه در هیچ کنفرانسی اشتراک نخواهد کرد.

محمد نعیم، یکی از سخنگویان گروه طالبان در صفحهٔ تویترش نوشته است: " تا وقتیکه همه نیروهای خارجی از کشور ما خارج نشوند،امارت اسلامی افغانستان در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم گیری می‌شود،شرکت نخواهد کرد. "

براساس توافقنامهٔ دوحه که میان امریکا و گروه طالبان امضا شده بود، سربازان امریکایی باید تا اول ماه می افغانستان را ترک می‌کردند.

اما خروج این نیروها به تاریخ یازدهم ماه سپتمبر ۲۰۲۱، دقیقا در بیست سالگی حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ انجام خواهد شد که منجر به آغاز ماموریت نظامی امریکا در افغانستان شد.

گروه طالبان پیش از این هشدار داده بود که اگر امریکا به تاریخ اول ماه می سربازان خود را از افغانستان بیرون نکند، خشونت‌ها بیشتر خواهد شد.

وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتیژیک در یک تویت نوشته است که موضوع خروج نیروها در گذشته بارها میان کابل و واشنگتن بحث شده است.

او افزوده است که انتظار می‌رود رییس جمهور بایدن در آیندهٔ نزدیک برای تشریک رسمی جزییات طرح جدید خروج نیروها با رییس جمهور غنی صحبت کند.

براساس آمار رسمی، هم‌اکنون ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر است. علاوه بر این، هفت هزار سرباز کشورهای عضو ناتو در افغانستان حضور دارند.

تصمیم به تمدید حضور سربازان امریکایی در افغانستان فراتر از تاریخ اول می، پس از بررسی وضعیت افغانستان گرفته می‌شود. براساس گزارش واشنگتن پست، ادارهٔ جو بایدن باور دارد که تلاش‌ها برای مصالحه با طالبان پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشته و این گروه، هنوز یک تهدید امنیتی پنداشته می‌شود.

یک مقام امریکایی که به شرط افشا نشدن هویت‌اش با واشنگتن پست مصاحبه کرده، گفته است: "این یک واقعیت فوری است که بررسی پالیسی‌های ما نشان داده که اگر ما مهلت اول ماه می را نپذیریم و برنامهٔ واضحی هم برای خروج نداشته باشیم، دوباره ناگزیر بودیم به جنگ با طالبان برگردیم، و این چیزی نبود که به نظر رییس جمهور بایدن در راستای منافع ملی ما باشد."

او افزود: "تا ماه سپتمبر، تعداد سربازان خود را (در افغانستان) به صفر خواهیم رساند."

هنوز معلوم نیست واکنش گروه طالبان به این تصمیم چه خواهد بود.

این در حالیست که ترکیه امروز اعلام کرد که نشست صلح استانبول به تاریخ ۲۴ اپریل برگزار خواهد شد؛ نشستی که در آن نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان به مذاکره خواهند نشست.

XS
SM
MD
LG