لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: تداوم خشونت روند گفتگوهای صلح افغانستان را متاثر می‌کند


معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تشدید خشونت‌ها در این کشور را نگران‌کننده خوانده و گفته است که ادامۀ این وضعیت، روند گفتگوهای جاری صلح در قطر را متاثر خواهد کرد.

یوناما روز پنجشنبه ۱۵ اکتوبر (۲۴ میزان) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در جنگ‌های چند روز گذشته در ولایت هلمند، هزاران غیرنظامی مجبور به ترک‌ خانه‌های شان شده و در این نبرد‌ها، شماری از غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شده اند.

در خبرنامه‌ أمده است: "خشونت‌ها فقط سختی‌ها و بدبختی‌های بیشتری را برای مردم عادی افغان به بار می‌آورد و تلاش‌ها برای پیشرفت و ایجاد پل میان طرفین در گفتگوی تاریخی صلح افغانستان در دوحه را تحت تاثیر قرار می‌دهد."

بر اساس معلومات یوناما آمار قربانیان غیرنظامیان در جریان امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده، اما به نظر می‌رسد که در هفته‌های اخیر "تغییرات نگران‌کنندۀ در حال انجام شدن است."

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان تاکید کرده که در حال حاضر بار جنگ را در این کشور، غیرنظامیان به دوش می‌کشند و آنان در این نبردها، به صورت "منظم" کشته و زخمی می‌شوند.

در خبرنامه همچنان آمده که بیشترین تلفات غیرنظامیان به شمول کودکان در اثر شلیک‌های غیر مستقیم، اصابت مرمی‌های هاوان و نارنجک‌ها بوده است.

یوناما یک بار دیگر بر توقف بی‌درنگ خشونت‌ها در افغانستان تاکید کرده و گفته است که طرف‌های درگیر باید از صلح‌آمیز به توافق برسند.

از حدود یک هفته به این‌سو درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان در بخش‌های شهر لشکرگاه و برخی از ولسوالی‌های هلمند ادامه دارد و در این نبرد‌ها برای دو طرف تلفات وارد شده است.

تا اکنون آمار دقیق تلفات نیروهای امنیتی افغان، غیرنظامیان و جنگجویان طالبان در این درگیری‌ها مشخص نشده است.

جنگ در هلمند سبب بیجا شدن مردم ملکی شده است و بر اساس آمار سازمان عفو بین المللی، در جریان این نبردها، دست‌کم ۳۵ هزار باشنده این ولایت مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند.

XS
SM
MD
LG